De voorzitter opent de zitting op 26/02/2025 om 20:13.
De gemeenteraad werd afgesloten om 22u50
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 29 januari 2025 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren :
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 29 januari 2025 worden goedgekeurd.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van de Eerstelijnszone Pajottenland en een kandidaat voor het bestuursorgaan (ELZ Pajottenland).
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 13 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van Eerstelijnszone Pajottenland met de vraag om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen en een kandidaat voor het bestuursorgaan.
De zorgraad is een vzw waarvan zowel de algemene vergadering als het bestuursorgaan samengesteld is uit 4 clusters, waaronder de cluster van de lokale besturen.
Sinds de wijzigingen in het decreet van de Vlaamse regering betreffende de zorgraden, die ingegaan zijn op 1 januari 2025, is het aantal mogelijke bestuurders in het bestuursorgaan van de zorgraad per cluster verhoogd naar 8 (ipv 6). Dit betekent dat elke lokaal bestuur binnen ELZ Pajottenland nu de kans heeft een politiek mandataris of ambtenaar voor te stellen als kandidaat voor ons bestuursorgaan. Deze kandidaten kunnen dan door de algemene vergadering die plaats vindt op 18 maart 2025 aanvaard worden als bestuurder van de zorgraad.
In de algemene vergadering is het aantal leden (effectief of toegetreden) per cluster niet beperkt, maar daar vragen we een vaste vertegenwoordiger/aanspreekpunt af te vaardigen. Ook dit kan zowel een politiek mandataris als een ambtenaar zijn.
Voor beide organen is het niet nodig een plaatsvervanger aan te duiden.
Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
Mevrouw Irina De Knop wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Eerstelijnszone Pajottenland (ELZ Pajottenland), voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De persoon aangeduid in artikel 1 wordt ook voorgedragen als kandidaat voor het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Pajottenland (ELZ Pajottenland).
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan Eerstelijnszone Pajottenland.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van OVSG.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 15 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van OVSG met de vraag om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
OVSG is de onderwijsvereniging voor steden en gemeenten.
Voor de afvaardiging gelden er geen specifieke criteria, behalve dat de afgevaardigde lid dient te zijn van de gemeenteraad.
De algemene vergadering komt jaarlijks minstens één keer samen.
Het mandaat is onbezoldigd.
Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De heer Johan Limbourg wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van OVSG (Onderwijsvereniging voor steden en gemeenten). Mevrouw Isabelle Duerinckx wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan OVSG.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad, moet er een een vertegenwoordiger en plaatsvervanger worden aangeduid voor de algemene vergaderingen van IGV Havicrem en een stemgerechtigd lid en lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur.
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste bijzondere algemene vergadering die zal plaats vinden op 18 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is deelnemer is van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem, opgericht op 10 juni 2003.
Er wordt rekening gehouden met de artikels 13, 24 en 32 van de gecoördineerde statuten van Havicrem.
Er werd al een uitnodiging ontvangen voor de eerste bijzondere algemene vergadering IGV Havicrem die zal gehouden worden op 18 maart 2025 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging, in aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Eppegem (Zemst) met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring notulen bijzondere algemene vergadering van 20.11.2024
2. Goedkeuring gewijzigd aandelenregister
3. Samenstelling nieuwe raad van bestuur
4. Varia.
Geheime stemming artikel 1 en 2: Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Geheime stemming artikel 6: Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Er werd publiek gestemd over de overige artikelen.
Geheime stemming artikel 1 en 2: Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Geheime stemming artikel 6: Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden
Artikel 1:
Mevrouw Christel Van Der Perre wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGV Havicrem voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De heer Freddy Van Malderen wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van IGV Havicrem voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van IGV Havicrem van 18 maart 2025 goed.
Artikel 4:
De effectieve of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, respectievelijk aangeduid in de artikels 1 en 2 van dit besluit, zijn gemandateerd om de agendapunten van de Bijzondere algemene vergadering van IGV Havicrem op 18 maart 2025 goed te keuren.
Artikel 5:
De heer Geert De Cuyper wordt conform artikel 15 van de statuten van IGV Havicrem voorgedragen als stemgerechtigd lid van de raad van
bestuur .
Artikel 6:
De heer Dirk De Smedt wordt conform artikel 24 van de statuten van IGV Havicrem voorgedragen als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur.
Artikel 7:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 8:
Er wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan Havicrem IGV.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad, moet er een een vertegenwoordiger en plaatsvervanger worden aangeduid voor de algemene vergaderingen van Haviland en een vertegenwoordiger en lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur.
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste algemene vergadering die zal plaats vinden op 19 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Op 20 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een uitnodiging ontvangen voor de eerste algemene vergadering die zal plaats vinden op woensdag 19 maart 2025 met volgende agendapunten:
1. Samenstelling van de Raad van Bestuur
a. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur
b. Akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
c. Benoeming deskundigen
2. Varia.
Het werkingsgebied van Haviland is onderverdeeld in 4 categorieën volgens aandelen:
Cat. A: > 1.400 aandelen = 5 bestuurders
Cat. B: 1.001-1.400 aandelen = 2 bestuurders
Cat. C: 500-1.000 aandelen = 6 bestuurders
Cat. D: < 500 aandelen = 2 bestuurders
Er bestaat een onverenigbaarheid tussen de functie van bestuurder en deze van afgevaardigde op de algemene vergadering (artikel 23 van de statuten) en dat niemand meer dan één deelnemer mag vertegenwoordigen (artikel 35 van de statuten).
De geheime stemming van artikel 1, 2 en 4: Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
De geheime stemming voor artikel 5: Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Er werd publiek gestemd over de agenda en de overige artikelen.
De stemming van artikel 1, 2 en 4: Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
De geheime stemming voor artikel 5: Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt de heer Erik O aan als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt mevrouw Christel O aan als plaatsvervanger om de gemeente/stad te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de Raad van Bestuur:
De Donder Walter (Affligem)
Vandaele Hugo (Beersel)
Quaghebeur Stijn (Dilbeek)
Roosen Philippe (Grimbergen)
Busselot Pieter (Halle)
Imbrechts Stefaan (Kampenhout)
Booghmans Conny (Kapelle-op-den-Bos)
Duerinckx Isabelle (Lennik)
Van Merris Valerie (Liedekerke)
Illegems Greet (Londerzeel)
Van Hende Vanessa (Pajottegem)
Keymolen Bart (Sint-Pieters-Leeuw)
Ryon Kurt (Steenokkerzeel)
Vansteenkiste Walter (Wemmel)
Philips Dirk (Zaventem)
Artikel 4:
De gemeenteraad duidt in de lijst van de 15 kandidaat bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan voor de raad van bestuur:
Mevrouw Isabelle Duerinckx.
Artikel 5:
De gemeenteraad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur:
Mevrouw Lien De Slagmeulder (geboren op 13/11/1991 en op datum van installatievergadering 4/12/24 in totaal 10 jaar en 10 maanden anciënniteit gepresteerd tijdens de periodes van 25/2/2013 – 24/6/2013 en 21/10/2013 – 24/3/2014 en 22/9/2014 – 19/9/2019 en 21/11/2019 – 4/12/2024)
Artikel 6:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025 goed te keuren.
Artikel 7:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 8:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Haviland Intercommunale.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een effectief lid en plaats vervangend lid aan te duiden in het beheerscomité van Scholengemeenschap de Pajot.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 24 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van de Scholengemeenschap De Pajot met de vraag om een effectief en plaatsvervangend lid in het beheerscomité te willen aanduiden.
Scholengemeenschap De Pajot is een gecoördineerde samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 schoolbesturen van de gemeentelijke basisschool Triangel te Roosdaal, de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje te Lennik ,de gemeentelijke basisscholen De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek te Ternat, de gemeentelijke kleuterschool Dol-Fijn te Liedekerke en van de BuBaO Levenslust vzw te Lennik.
Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De heer Johan Limbourg wordt aangeduid als effectief lid in het beheerscomité van de scholengemeenschap De Pajot, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Isabelle Duerinckx wordt aangeduid als plaatsvervangend lid in het beheerscomité van de scholengemeenschap De Pajot, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan scholengemeenschap De Pajot.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er voor de scholengemeenschap De Pajot gevraagd om een afgevaardigde van het bestuur en plaatsvervanger in de reaffectatiecommissie aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 24 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van de scholengemeenschap de Pajot met de vraag om een afgevaardigde van het bestuur en een plaatsvervanger in de reaffectatiecommissie aan te duiden.
Scholengemeenschap De Pajot is een gecoördineerde samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 schoolbesturen van de gemeentelijke basisschool Triangel te Roosdaal, de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje te Lennik, de gemeentelijke basisscholen De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek te Ternat, de gemeentelijke kleuterschool Dol-Fijn te Liedekerke en van de BuBaO Levenslust vzw te Lennik.
Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De heer Johan Limbourg aan te stellen als effectieve afgevaardigde van het bestuur in de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap De Pajot, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Isabelle Duerinckx aan te stellen als plaatsvervangend afgevaardigde in de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap De Pajot, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan scholengemeenschap De Pajot.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd voor scholengemeenschap De Pajot om 3 effectieve en 3 plaatsvervangende leden aan te duiden in het lokaal comité.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 24 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van de scholengemeenschap De Pajot met de vraag om voor et lokaal comité drie effectieve leden en drie plaatsvervangende leden dient aan te duiden;
Scholengemeenschap De Pajot is een gecoördineerde samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 schoolbesturen van de gemeentelijke basisschool Triangel te Roosdaal, de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje te Lennik,de gemeentelijke basisscholen De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek te Ternat, de gemeentelijke kleuterschool Dol-Fijn te Liedekerke en van de BuBaO Levenslust vzw te Lennik.
Geheime stemming over voordracht Karel Van Belle en Kristien Van Vaerenbergh: Met 11 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Over de voordrachten van de meerderheid werd er samen geheim gestemd.
Geheime stemming over voordracht Karel Van Belle: Met 11 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Over de voordrachten van de meerderheid werd er samen geheim gestemd: met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 7 stemmen onthouden.
Artikel 1:
Volgende kandidaten aan te stellen als effectieve leden van het lokaal comité van de scholengemeenschap De Pajot, voor de rest van de legislatuur:
De heer Johan Limbourg
De heer Geert De Cuyper
De heer Karel van Belle
Artikel 2:
Volgende kandidaten aan te stellen als plaatsvervangende leden van het lokaal comité van de scholengemeenschap De Pajot, voor de rest van de legislatuur:
Mevrouw Isabelle Duerinckx
Mevrouw Christel O
Mevrouw Kristien Van Vaerenbergh
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan scholengemeenschap De Pajot.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk Haviland.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 27 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om en vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk Haviland.
In het beheerscomité van de GIDPBW Haviland zetelen de personen belast met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst – Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO).
Door het steeds toenemende belang van Welzijn, Arbeidsveiligheid en Gezondheid van het personeel en het toenemend toezicht door de FOD WASO in de lokale besturen, vraagt Haviland om dit mandaat toe te kennen aan de burgemeester, de schepen van arbeidsveiligheid en welzijn,de schepen van personeel met bevoegdheid Welzijn, Arbeidsveiligheid en Gezondheid of een mandataris met ervaring in het Beheerscomité van de GIDPBW Haviland.
De aanwezigheid op deze vergaderingen (3 maal per jaar) is van belang.
Door participatie heeft men zicht op de acties die door de GIDPBW georganiseerd worden en kan de organisatie via de mandataris de dienstverlening mee operationeel aansturen.
Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De Heer Johan Limbourg wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk Haviland, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Christel Van der Perre wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk Haviland, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan Haviland Intercommunale.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad, moet er een een vertegenwoordiger en plaatsvervanger worden aangeduid voor de algemene vergaderingen van Intradura en een vertegenwoordiger raad van bestuur en lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur.
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste algemene vergadering die zal plaats vinden op 19 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdracht houdende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Op 20 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een uitnodiging ontvangen voor de eerste algemene vergadering die zal plaats vinden op woensdag 19 maart 2025 met volgende agendapunten:
1. Samenstelling van de Raad van Bestuur
a. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur
b. Akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
c. Benoeming deskundigen
2. Varia.
Het werkingsgebied van Intradura is onderverdeeld is in 5 subregio’s, volgens milieu- en ophaalzones:
178.463 aandelen / 951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 2 bestuurders
131.538 aandelen / 951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 2 bestuurders
210.911 aandelen / 951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 2 bestuurders
125.795 aandelen / 951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 1 bestuurder à 2 bestuurders
305.010 aandelen / 951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 4 bestuurders
Er wordt rekening gehouden met het voorstel van de raad van bestuur van Intradura.
Er bestaat een onverenigbaarheid tussen de functie van bestuurder en deze van afgevaardigde op de algemene vergadering (artikel 23 van de statuten) en dat niemand meer dan één deelnemer mag vertegenwoordigen (artikel 35 van de statuten).
Geheime stemming artikel 1 en 2: Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Geheime lijststemming artikel 4: Jeroen Tiebout (SPL) 7 stemmen voor, Alexis Rons (Dilbeek) 5 stemmen voor, Koen Muyldermans (Roosdaal) 3 stemmen voor, Jan De Backer (Asse) 0 stemmen voor, Nele Van Craenem (Beersel) 0 stemmen voor, Wendy Dooms (Bever) 0 stemmen voor, Sabrina Pauwels (Drogenbos) 0 stemmen voor, Jelle De Wilde (Grimbergen) 0 stemmen voor, Sven Pletinckx (Halle) 0 stemmen voor, Jos Thomas (Kapelle op den Bos) 0 stemmen voor, Reinhoud De Bosscher (Merchtem) 0 stemmen voor, Wouter Van Driessche (Opwijk) 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Geheime lijststemming artikel 5: Stefaan Jans 7 stemmen voor, Dirk De Smedt 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Er werd publiek gestemd voor de overige artikelen.
Geheime stemming artikel 1 en 2: Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Geheime lijststemming artikel 4: Jeroen Tiebout (SPL) 7 stemmen voor, Alexis Rons (Dilbeek) 5 stemmen voor, Koen Muyldermans (Roosdaal) 3 stemmen voor, Jan De Backer (Asse) 0 stemmen voor, Nele Van Craenem (Beersel) 0 stemmen voor, Wendy Dooms (Bever) 0 stemmen voor, Sabrina Pauwels (Drogenbos) 0 stemmen voor, Jelle De Wilde (Grimbergen) 0 stemmen voor, Sven Pletinckx (Halle) 0 stemmen voor, Jos Thomas (Kapelle op den Bos) 0 stemmen voor, Reinhoud De Bosscher (Merchtem) 0 stemmen voor, Wouter Van Driessche (Opwijk) 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Geheime lijststemming artikel 5: Stefaan Jans 7 stemmen voor, Dirk De Smedt 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt de heer Johan Limbourg aan als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Intradura gedurende de huidige legislatuur.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt mevrouw Christel Van Der Perre aan als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Intradura gedurende de huidige legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 12 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de Raad van Bestuur:
Artikel 4:
De gemeenteraad duidt in de lijst van de 12 kandidaat bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan voor de raad van bestuur:
de heer Jeroen Thiebout (Sint-Pieters-Leeuw).
Artikel 5:
De gemeenteraad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur:
de de heer Stefaan Jans (°02/02/1963, aangeduid met 7 stemmen voor, 6 stemmen voor Dirk Desmedt, o stemmen tegen en 6 stemmen onthouden)
Op datum van 4 december 2024 had Stefaan 2 jaar en 3 maanden anciënniteit en deze werd gepresteerd tussen 27/9/2010 tem 31/12/2012. Ondertussen is er 2 maanden ononderbroken anciënniteit bijgekomen in deze nieuwe legislatuur.
Artikel 6:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de algemene vergadering van Intradura van 19 maart 2025 goed te keuren.
Artikel 7:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 8:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Intradura.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om voor de woonmaatschappij Providentia bv een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 3 februari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Providentia.
Er wordt rekening gehouden met de statuten van Providentia.
De gemeente Lennik is vennoot is Providentia.
Het gemeentebestuur is vertegenwoordigd in de algemene vergadering van Providentia.
Door de vernieuwing van de gemeenteraad moet er een nieuwe afvaardiging worden aangeduid om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen.
Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Artikel 1:
Mevrouw Ine Vandenberghen wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van woonmaatschappij Providentia bv, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.
Artikel 3:
De heer Yves De Muylder wordt afgevaardigd als plaatsvervanger om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen als plaatsvervanger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van woonmaatschappij Providentia bv, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 4:
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1) Providentia
2) de betrokkene, voor uitvoering.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om voor de woonmaatschappij Providentia bv 2 kandidaat bestuurders voor de raad van bestuur aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De raad van bestuur is samengesteld conform de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen, in het bijzonder art. 4.39/5 §1 tot 3 VCW én conform onze statuten en huishoudelijk reglement.
De woonmaatschappij wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan. De leden van het bestuursorgaan worden benoemd voor zes jaar, maar hun mandaat is onbeperkt hernieuwbaar.
Het bestuursorgaan bestaat uit ten hoogste vijftien leden waarvan ten hoogste twee derde van hetzelfde geslacht.
Het bestuursorgaan is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de woonmaatschappij, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond (zie bijlage 1).
Indien de plaats van een bestuurder openvalt vóór het einde van zijn mandaat, dient de betrokken aandeelhouder (in deze de gemeente), die over het voordrachtrecht van het opengevallen mandaat beschikt, overeenkomstig artikel 14 van de statuten twee kandidaat-vervangers voor te stellen, en hebben de overblijvende bestuurders het recht één kandidaat-vervanger als nieuwe bestuurder te coöpteren. De eerstvolgende algemene vergadering moet het mandaat van de gecoöpteerde bestuurder bevestigen.
Bij bevestiging volbrengt de gecoöpteerde bestuurder het mandaat van zijn voorganger, tenzij de algemene vergadering er beslist de andere kandidaat-vervanger te benoemen.
De gemeenten dienen steeds twee kandidaat-bestuurders per toegewezen mandaat van een verschillend geslacht voor te dragen, zodoende dat de algemene vergadering bij haar definitieve beslissing de gendersamenstelling kan respecteren. De gemeente mag een voorkeur opgeven.
(Bestuurders worden benoemd en dit wordt vervolgens gepubliceerd in het Belgisch staatsblad, de 2de kandidaat-bestuurder kan dus niet optreden als plaatsvervanger.)
Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een gemeente worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen,
aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief. De bestuurders hebben een uitvoerend mandaat (burgemeester of schepen) namens de gemeente voor wie zij optreden.
Naast bestuurders kan de algemene vergadering ook één of meer waarnemers benoemen, die dezelfde rechten als de bestuurders kunnen hebben, met uitzondering van het recht tot stemmen op de vergadering van de raad van bestuur. Hun mandaat zal onbezoldigd zijn en zij
zullen zich dienen te onderwerpen aan de bepalingen van de deontologische code van de bestuurders, en in het bijzonder, aan de geheimhoudingsplicht.
Op heden zetelt mevrouw Heidi Elpers als bestuurder in onze raad van bestuur. Zij werd voor zes jaar benoemd door onze algemene vergadering van 15 juni 2023. Indien zij geen uitvoerend mandaat meer heeft of indien het lokaal bestuur haar wenst te vervangen, verzoeken wij u om het “ambtshalve
verval van het mandaat bestuurder” en om twee nieuwe kandidaten (uitvoerende mandaten en van een verschillend geslacht, al dan niet met rangschikking) voor te dragen
voor het mandaat van bestuurder. Indien mevrouw Elpers mag blijven zetelen als bestuurder, verzoeken wij u ons dit ook te laten weten.
Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
Mevrouw Heidi Elpers en de heer Geert De Cuyper wordt voor gedragen als kandidaat bestuurder voor de raad van Bestuur van woonmaatschappij Providentia bv, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan de woonmaatschappij Providentia bv.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om voor de algemene vergaderingen van VVSG een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 3 februari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om voor VVSG een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
De gemeenten zijn de enige effectieve leden met stemrecht in de algemene vergadering van de VVSG. Ze worden vertegenwoordigd door een afgevaardigde die hiervoor door de gemeenteraad gemandateerd is. Die afgevaardigde kan een mandataris zijn, of een medewerker van de gemeente. Een gemeente kan ervoor kiezen om naast een effectieve afgevaardigde ook een plaatsvervanger aan te stellen.
De algemene vergadering meet de polsslag van de Vlaamse lokale besturen. Daarom vraagt VVSG (in de mate van het mogelijke) een lid van het college van burgemeester en schepenen, de voorzitter van de gemeenteraad of een sterk geëngageerd raadslid af te vaardigen. Zij of hij vormt de brug tussen uw gemeente en de VVSG.
De VVSG is geen intergemeentelijk samenwerkingsverband zoals bepaald door het decreet lokaal bestuur. Dat betekent dat één gemeenteraadsbeslissing over de afgevaardigde (en de eventuele plaatsvervanger) volstaat voor de rest van de legislatuur.
De algemene vergadering van de VVSG vergadert in de regel twee keer per jaar (juni en december), afwisselend digitaal en fysiek.
Aan de deelname aan deze algemene vergadering is geen presentiegeld verbonden. De algemene vergadering is o.a. bevoegd voor de jaarlijkse goedkeuring van de begroting, de jaarrekening en het jaarverslag.
De nieuw samengestelde algemene vergadering komt in juni 2025 voor het eerst bijeen. Ze zal op dat moment een nieuw bestuursorgaan verkiezen. Dat zal op zijn beurt uit zijn midden het dagelijks bestuur aanstellen en het aantal en de omvang van de bestuurlijke commissies bekrachtigen. Het bestuursorgaan is ook bevoegd om uit zijn midden de voorzitters van de bestuurlijke commissies aan te stellen. Het dagelijks bestuur zal de overige leden van de bestuurlijke commissies aanstellen.
Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De heer Jo Massaer wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van de VVSG, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Christel Van Der Perre wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van de VVSG, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan het secretariaat van het VVSG.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) voor Riobra aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Riobra.
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De gemeenteraad draagt de heer Johan Limbourg, schepen, voor als kandidaat-lid voor het regionaal Bestuurscomité (RBC) van de opdracht houdende vereniging Riobra, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Nieuwe samenstelling raad van bestuur projectvereniging Jeugdregio Pajottenland.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Sinds 1/1/2021 vormen de gemeenten Bever, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik en Pepingen de erkende projectvereniging Jeugdregio Pajottenland. Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024, dient er een nieuwe raad van bestuur voor Jeugdregio Pajottenland geïnstalleerd te worden.
Hierbij vraagt de jeugdregio om vanuit Lennik 2 raadsleden aan te stellen. 1 stemgerechtigd lid en 1 raadgevend lid.
Aangezien het aangewezen is om de schepen van jeugd aan te duiden als stemgerechtigd raadslid van de projectvereniging, wordt voorgesteld om Johan Limbourg aan te duiden als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur vanaf 1 maart 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
De statuten van de projectvereniging kan u in bijlage vinden.
Geheime stemming artikel 1: Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Geheime lijststemming artikel 2: Karel Van Belle 6 stemmen voor, Filip Rooselaers 4 stemmen voor, Stefaan Jans 1 stem voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
De bijdragen die bij de oprichting opgenomen werden als bijlage bij de statuten, blijven dezelfde per gemeente. Met de uitzondering dat Pajottegem de optelsom van de bedragen die Galmaarden, Gooik en Herne betaalden, zal betalen.
| Onderdeel | Extra Input | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
| Exploitatie - uitgaven | 3.905 euro |
Er is voldoende budget voorzien op actie A-5.2.1./0750-00/64930000 - toegestane werkingssubsidies aan verenigingen - jaarlijkse bijdrage aan jeugdregio Pajottenland.
Geheime lijststemming artikel 2: Karel Van Belle 6 stemmen voor, Filip Rooselaers 4 stemmen voor, Stefaan Jans 1 stem voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Geheime stemming artikel 1: Met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt Johan Limbourg aan als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt Karel Van Belle aan als raadgevend lid voor de raad van bestuur.
Jaarlijks wordt het Informatieveiligheidsbeleid (IVB) en bijhorende documenten geüpdatet.
Het Informatieveiligheidsbeleid (IVB) is een opgelegd document volgens de 'Richtsnoeren voor steden en gemeenten' en de 'KSZ minimale normen", maar is ook o.a. een voorwaarde voor gegevensdeling met andere instanties.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het voeren van een beleid rond informatieveiligheid is een verplichting voor lokale besturen.
Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over het informatieveiligheidsbeleid van gemeente en OCMW Lennik aan de raad.
Een informatieveiligheidsbeleid wordt opgemaakt op basis van een SWOT-analyse en hierin worden verbeterpunten geformuleerd. Het bepaalt de basismaatregelen inzake informatieveiligheid. Via dit beleid wordt er gestreefd naar een gezond evenwicht tussen een aantal preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Enig artikel:
Het informatieveiligheidsbeleid, dat als bijlage wordt toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt goedgekeurd.
Na de principiële goedkeuring op de gemeenteraad van 23 oktober 2024 volgt nu de officiële goedkeuring ter ondertekening van de notariële akte voor de aankoop van perceel Lennik gelegen Eizeringenstraat – Molenstraat te Lennik met kadastrale gegevens 23072B0265/00G000 in het kader van de ondersteuning van voetbalclub Sporting Eizeringen.
De volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving
De situatie van voetbalclub Sporting Eizeringen is vrij complex omdat er voor het gebruik van de huidige terreinen dient gehuurd te worden bij verschillende eigenaars van de gronden. Op verschillende overlegmomenten met bestuursleden van Sporting Eizeringen is dit aan bod gekomen en werd vanuit het bestuur de vraag gesteld of de gemeente gronden kan aankopen zodat de toekomst van de club kan worden gevrijwaard. Als eigenaar van een deel van de terreinen hebben we als gemeente een stok achter de deur.
Naar aanleiding van de vraag van de voetbal te Eizeringen om de toekomst van hun vereniging mee te ondersteunen vanuit de gemeente werd er een schattingsverslag opgemaakt voor 2 percelen gelegen aan de voetbal te Eizeringen (Eizeringenstraat - Molenstraat). Deze twee percelen maken nu al reeds deel uit van de voetbalsite maar worden verhuurd door de eigenaars van de percelen.
De schatting werd aangevraagd bij Axios - Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat. Het schattingsverslag opgemaakt op 18 april 2024 schat de beide percelen op 24 000 euro.
We hebben naar aanleiding van de schatting de beide eigenaren per mail gecontacteerd om dit te bespreken.
Hierop reageerde mevrouw Germaine Notaerts. Zij is, samen met haar zus, eigenaar van het perceel 265/G. Zij zijn bereid om te verkopen aan de geschatte prijs van 24 000 euro.
Het is wenselijk om het stuk grond met een grootte van 3432m² gelegen te Eizeringenstraat - Molenstraat te Lennik met kadastrale gegevens 23072B0265/00G000 aan te kopen om de toekomst van de voetbalclub te Eizeringen te kunnen vrijwaren. Het perceel wordt aangekocht omwille van openbaar nut. De aankoop zal onderhands gebeuren.
Op 23 oktober 2024 gaf de gemeenteraad haar principiële goedkeuring voor de aankoop van perceel Lennik gelegen Eizeringenstraat – Molenstraat te Lennik met kadastrale gegevens 23072B0265/00G000.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen werd notaris Van Den Haute aangesteld tot voorbereiding van de notariële akte.
De uitgave voor deze aankoop zijnde 24 000 euro is voorzien op budgetcode 2025/A2.1.6/0742-00/22000000/GEMEENTE/CBS/IP-2.
De uitgave voor de notariskosten zijnde 2541,95 euro is voorzien op budgetcode 2025/A-2.1.6/0742-00/61310010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
| Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
| Investeringen |
Investeringen - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
| Investeringen - uitgaven |
|
|
€ 26541,90 |
|
|
|
De financieel directeur Patrick Bombaert verleent voor deze uitgave een gunstig visum.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de aankoop van perceel Lennik gelegen Eizeringenstraat – Molenstraat te Lennik met kadastrale gegevens 23072B0265/00G000 goed. De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Artikel 2:
De verkoopprijs van € 24 000 voor de grondaankoop zal bij aankoop betaald worden tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris. De gemeente neemt alle kosten zijnde € 2541,95 op zich die voortvloeien uit deze aankoop (honoraria, registratierechten, overschrijvingskosten, vaste aktekosten e.d).
Artikel 3:
De gemeenteraad verklaart het in artikel 1 vermelde onroerend goed aan te kopen voor openbaar nut.
Artikel 4:
De burgemeester en algemeen directeur worden belast met het ondertekenen van de akten.
Artikel 5:
Bij niet naleving van de in de ontwerpakten vermelde voorwaarden zal de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden worden.
Naar aanleiding van de verhuis van de technische dienst naar het voormalige gebouw en loods van "de Watergroep" op de Assesteenweg in Eizeringen, zal in afwachting van een verdere ontwikkeling van deze site, tijdelijk een opslagruimte gehuurd worden in de directe nabijheid van de nieuwe werkplaats.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het beheer van gemeentelijke eigendommen en artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Toepasselijke regelgeving:
De huidige werkplaats van de technische dienst voldoet niet langer aan de hedendaagse normen en de locatie in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik is niet optimaal, zeker niet wat betreft opslag en aan- en afvoer van materialen.
Daarom verhuist de technische dienst naar het voormalige gebouw en loods van de watergroep op de Assesteenweg in Eizeringen (rechtover GBS ’t Rakkertje).
De site “Vetkot” aan het Masiusplein krijgt een gepaste herbestemming. In afwachting van een verdere ontwikkeling van de site aan de Assesteenweg en om een efficiënte werking van de Technische dienst te blijven garanderen, zal tijdelijk een opslagruimte gehuurd worden in de directe nabijheid van de nieuwe werkplaats op de Assesteenweg.
De huur van deze loods biedt een praktische oplossing voor de opslag van rollend materieel en andere benodigdheden van de Technische Dienst. De huurprijs is marktconform en de noodzakelijke voorzieningen zijn aanwezig. De verhuurder is de besloten vennootschap AUTO NAUTIC CORPORATION, met maatschappelijke zetel te Sint-Guidostraat 116, 1070 Anderlecht.
De overeenkomst loopt van 1 maart 2025 tot 1 maart 2034 (9 jaar) en is ten alle tijde opzegbaar, mits het respecteren van de opzegtermijn. Deze bedraagt 6 maand voor de huurder en 1 jaar voor de verhuurder. De gemeente heeft de intentie om deze loods maximaal 3 jaar te huren. De huurprijs bedraagt 4.500 euro per maand, exclusief BTW.
De kostprijs van de huur zal worden opgevangen binnen de beschikbare kredieten van het budget 2025, vanaf 2026 zal het voorzien worden in het meerjarenplan.
| Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
| Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
| Exploitatie - uitgaven | 54.450 € | 65.340 | 65.340 | ||||
| Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
| Investeringen | Investeringen - ontvangsten | ||||||
| Investeringen - uitgaven |
Artikel 1:
De huurovereenkomst tussen de gemeente en de besloten vennootschap AUTO NAUTIC CORPORATION, met maatschappelijke zetel te Sint-Guidostraat 116, 1070 Anderlecht voor een loods gelegen op de Assesteenweg 122 te 1750 Lennik wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om het huurcontract af te sluiten en te ondertekenen.
Artikel 3:
De financiële middelen voor de huur 2025 worden voorzien binnen de huidige kredieten van het exploitatiebudget 2025 van de gemeente. Vanaf 2026 zal het voorzien worden in het meerjarenplan.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is bevoegd om advies te verstrekken over het lokaal beleid kinderopvang, zoals onder meer beschreven in het gemeentelijk meerjarenplan. De gemeenteraad stelt voor elke adviesraad de statuten vast. De statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang werden aangepast aan de specifieke werking van deze raad en dienen opnieuw te worden goedgekeurd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op de gemeenteraad van 26 november 2017 werden de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) goedgekeurd. Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur, worden de statuten van het LOK geactualiseerd.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de hierna vermelde statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed:
Statuten Lokaal Overleg Kinderopvang
Artikel 1: Oprichting
In uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang wordt een Lokaal Overleg Kinderopvang, hierna genoemd LOK, georganiseerd. Dit overleg wordt als adviesorgaan erkend door het lokaal bestuur van Lennik, met zetel in de Dekenij. Het LOK neemt binnen zijn omschreven adviserende bevoegdheden, zelfstandig beslissingen.
Artikel 2: Doelstellingen
Het LOK geeft als adviesorgaan aan het lokaal bestuur minstens advies:
Artikel 3: Samenstelling
Het LOK is samengesteld uit minstens:
Stemgerechtigde leden:
1. Een vertegenwoordiging van de lokale actoren:
Niet-stemgerechtigde, raadgevende leden:
3. Een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur:
4. Een afgevaardigde van Opgroeien.
Gemeenteraadsleden, leden van het College van burgemeester en schepenen en leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van het LOK.
Het LOK kan steeds andere personen uitnodigen als deskundigen om de vergadering bij te wonen als waarnemend lid.
Het LOK zal ernaar streven dat maximum 2/3 van de stemgerechtigde leden van hetzelfde geslacht is.
Artikel 4: Procedure voor aanduiding leden
Artikel 5: Aanduiding voorzitter en secretaris van het LOK
Het LOK kiest onder haar leden een voorzitter en een secretaris. Deze zijn belast met de voorbereidingen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen.
De voorzitter heeft geen binding met welke voorziening ook die in de gemeente een opvangfunctie vervult. Kandidaatstelling als voorzitter of secretaris gebeurt mondeling of schriftelijk ten laatste bij aanvang van de eerste vergadering.
De functies van voorzitter en secretaris worden bij afzonderlijke en geheime stemming verkozen via een gewone meerderheid der uitgebrachte stemmen. Deze functies worden aangeduid tot de nieuwe samenstelling van het LOK na de nieuwe bestuursperiode.
Artikel 6: Werking
Artikel 7: Adviesprocedure
Verslagen, adviezen en voorstellen worden overgemaakt aan het College van burgemeester en schepenen.
Het lokaal bestuur zal binnen de twee maanden (juli en augustus niet meegerekend), te rekenen vanaf de datum dat het advies terecht kwam bij het lokaal bestuur, een schriftelijk en gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan de volgende vergadering van het LOK.
Om de adviesfunctie van het LOK mogelijk te maken zal het lokaal bestuur de punten van hun agenda die betrekking hebben op kinderopvang tijdig bezorgen aan het LOK. Het lokaal bestuur zal de adviesaanvragen schriftelijk stellen met een duidelijke omschrijving van de concrete vraag en de uiterste datum van inlevering van het advies bij het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur zal het LOK steeds minimaal een termijn van vier weken geven te rekenen vanaf de datum van verzending van de adviesaanvraag. In uitzonderlijke omstandigheden kan deze termijn verkort worden.
Artikel 8: Wijziging van de statuten
Deze statuten werden goedgekeurd op de Gemeenteraad van 26 februari 2025.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan alle betrokken partijen.
Het meerjarenplan 2025 van Brandweerzone Vlaams-Brabant West wordt ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenbeleidsplan wordt uitgewerkt door jaarlijkse actieplannen, voorbereid door de zonecommandant bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het college en goedgekeurd door de raad. De jaarlijkse actieplannen worden ter advies voorgelegd aan de gemeenteraden van de zone.
Via deze link wordt het jaaractieplan 2025 toegelicht door zonecommandant Tom Van Esbroeck: Jaaractieplan 2025 - Brandweerzone VBW - YouTube.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het jaaractieplan 2025.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur werd er een bestuursakkoord opgemaakt door de huidige meerderheidspartijen van Lennik.
Volgende bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Het bestuursakkoord dat werd opgemaakt door Lijst burgemeester en Team LENNiK wordt toegelicht tijdens de zitting.
Dit akkoord zal, samen met de omgevingsanalyse en inspiratienota, de basis vormen van het toekomstige meerjarenplan dat ten laatste eind 2025 aan de raad wordt voorgelegd ter goedkeuring.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het bestuursakkoord dat werd opgemaakt door Lijst Burgemeester en Team LENNiK.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 21 februari 2025 ontvangen van raadslid Kristien Van Vaerenbergh.
Uit het collegeverslag van november 2024 blijkt dat het vorige college besliste om voor de opmaak en het participatietraject voor de meerjarenplanning 2026- 2031 een beroep wenst te doen op externe consultants.
Op het exploitatiebudget voor 2025 wordt hiertoe een budget ingeschreven van € 60 000.
De toe te wijzen opdracht bestaat uit twee delen:
Enerzijds, de opmaak en begeleiding van het meerjarenplan gebudgetteerd op € 24 793 bruto of € 29 999,99 en anderzijds het participatietraject hetgeen tegen hetzelfde bedrag geraamd wordt.
Volgende vragen:
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Ondertussen is de opdracht gegund. Er zijn 2 percelen:
16/12/2024 – Gunning perceel I aan Idea: 21 490 euro excl. BTW (begeleiding MJP)
03/02/2025 – Gunning perceel II aan Levuur: 16 360 euro excl. BTW (begeleiding participatie)
Zowel in 2013 (MJP2014-2019) als in 2019 (MJP2020-2025) werd beroep gedaan op externe consultants voor de opmaak van de strategische nota van het MJP. In 2019 werd het MJP – onder impuls van de Vlaamse Overheid – participatief opgesteld en werd hiervoor een participatietraject uitgerold (zie Lennik aan Zet). Ook voor het nieuwe MJP2026-2031 wordt gekozen voor een participatief traject.
Waarom doen we dit?
We hebben een heel goed team maar een klein team. We hebben geen cel strategie in tegenstelling tot grotere gemeentes. We hebben ook een beperkte financiële dienst.
Ervaring leert dat de opmaak van een nieuw meerjarenplan (nieuw beleid) een grote impact heeft op de werking van de diensten , zodanig dat deze zich niet ten volle kunnen inzetten op hun kerntaken. Door het inzetten van externe consultants brengen deze expertise, specialisatie, projectmanagement, best practices binnen de organisatie en wordt er veel sneller gekomen tot concrete resultaten. Dit komt enkel de efficiëntie van de organisatie ten goede.
In een kleine organisatie hebben we die expertise niet meteen in huis.
Afgelopen maandag hebben we met het CBS en MAT de eerste workshop gehad. In drie uur tijd hebben we heel wat werk verzet en de externe firma helpt ons ook om dit te structureren. Zij begeleiden ons naast de structuur ook over een duidelijke financiële raming die ook duidelijk en overzichtelijk is voor de burger en de gemeenteraad.
De externe begeleider begeleidt niet enkel de politiek maar ze gaan met de diensten aan de slag. Hoe gaan wat in de omgevingsanalyse en bestuursnota staan omzetten naar acties. Het is finaal de medewerker die de acties zullen moeten uitvoeren.
Het helpt ons om bepaalde beslissingen een stuk neutraler, objectiever te bekijken en ze helpen ons hierin knopen door te hakken en onze timing te vrijwaren.
De opmaak van een nieuw meerjarenplan dient aanzien te worden als een leerproces voor de ganse organisatie. De input van de externe consultants dient hier aanzien te worden als een meerwaarde op het vlak van projectmanagement, best practices, diverse methodologieën voor de diensten.
Een meerjarenplan dient het best gedragen te zijn door de ganse organisatie. De voorgestelde aanpak biedt hierbij de beste garanties voor een gedragen MJP. Het zal ook een houvast zijn voor ons allemaal.
Het is inderdaad een financiële investering en deze firma’s rekenen door. Ze gaan hun prijs niet aanpassen voor een kleiner bestuur. We hebben wel heel selectief gekozen wat we echt nodig hebben en zo het budget onder controle gehouden. De strategische nota wordt opgesteld voor een periode van 6 jaar en vertaalt het beleid in doelstellingen, actieplannen en acties. Het biedt houvast aan de verschillende actoren (raad, CBS, VB, administratie, bevolking,…) bij de beleidscyclus BBC. Hier mag dus best wel wat aandacht aan worden besteed. Het bedrag van de gunning komt op 45 795 euro incl. BTW (perceel I en perceel II). Over de looptijd van het meerjarenplan zou dit neerkomen op een aandeel van 0,039% t.o.v. de totaal geraamde exploitatie uitgaven.
Bij de participatie gaan we met het digitale luik en het offline gedeelte aan de slag. Via een workshop zullen we de speerpunten bepalen waarop we de bevraging gaan baseren. We moeten het akkoord vertalen naar wat voor mensen behapbaar is. Zij helpen ons om dit op een objectieve manier te doen en met de nodige context. Mensen moeten op een goed gekaderde manier bevraagd worden.
Vervolgens gaan we aan de slag (digitaal en fysiek). Fysiek bevragen gaan we doen met de klassieke kaarten en mensen gaan bevragen en ook op een evenement op Lennik zodat er een fysieke opstelling is. Deze gegevens zullen we samen brengen en die resultaten bespreken met de bevolking via een gesprekstafel. Dit kan tot 80 personen zijn die hieraan kunnen deelnemen. We kunnen ook mensen afvaardigen die in de verenigingen, overlegplatformen en adviesraden zitten. Al deze gegevens zullen vertaald worden in het MJP. We zullen kijken of het matcht en of we dingen moeten aanpassen of toevoegen. Dit zal ook vertaald worden in een rapport dat aan de raad zal voorgelegd worden. Het kan in een volgende gemeenteraad verder gepresenteerd worden.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2025 om 21:29.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Erik O
voorzitter