Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de hierna vermelde statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed:
Statuten Lokaal Overleg Kinderopvang
Artikel 1: Oprichting
In uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang wordt een Lokaal Overleg Kinderopvang, hierna genoemd LOK, georganiseerd. Dit overleg wordt als adviesorgaan erkend door het lokaal bestuur van Lennik, met zetel in de Dekenij. Het LOK neemt binnen zijn omschreven adviserende bevoegdheden, zelfstandig beslissingen.
Artikel 2: Doelstellingen
Het LOK geeft als adviesorgaan aan het lokaal bestuur minstens advies:
- Bij de opmaak van het strategisch meerjarenplan met betrekking tot het beleidsveld kinderopvang en de eventuele bijsturingen ervan. Wanneer het strategisch meerjarenplan, of een wijziging ervan, ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het lokaal bestuur, wordt het advies van het LOK met betrekking tot het lokaal beleid kinderopvang daarbij gevoegd.
- Over de uitvoering van het strategisch meerjarenplan met betrekking tot het beleidsveld kinderopvang en eventuele bijsturingen ervan. In deze heeft het LOK een opdracht inzake beleidsopvolging en -evaluatie en bewaakt het de dwarsverbindingen naar beleidsplannen uit aanverwante beleidsdomeinen.
- Over de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente.
Artikel 3: Samenstelling
Het LOK is samengesteld uit minstens:
Stemgerechtigde leden:
1. Een vertegenwoordiging van de lokale actoren:
- de lokale en regionale organisatoren van erkende kinderopvangvoorzieningen op het grondgebied van Lennik.
- de directies van de kleuter- en basisscholen in Lennik.
2. Een vertegenwoordiging van gebruikers:
- al wie plaatselijk een beroep doet op kinderopvang of een behoefte heeft aan kinderopvang.
- een vertegenwoordiger van een organisatie die representatief is voor gebruikers inzake kinderopvang (bv. individuele (groot)ouders, lokale afdeling van de Gezinsbond, plaatselijke ouderverenigingen, verenigingen van ouders met kinderen met specifieke zorgbehoeften, …).
- bedrijven, opleidings- en tewerkstellingsorganisaties die kinderen zouden kunnen toe leiden naar de lokale actoren.
- alle diensten die preventieve gezinsondersteuning aanbieden op het grondgebied van Lennik.
Niet-stemgerechtigde, raadgevende leden:
3. Een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur:
- ambtenaren die werken rond kinderopvang.
- gemeenteraadsleden.
- leden van het College van burgemeester en schepenen.
- leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
4. Een afgevaardigde van Opgroeien.
Gemeenteraadsleden, leden van het College van burgemeester en schepenen en leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van het LOK.
Het LOK kan steeds andere personen uitnodigen als deskundigen om de vergadering bij te wonen als waarnemend lid.
Het LOK zal ernaar streven dat maximum 2/3 van de stemgerechtigde leden van hetzelfde geslacht is.
Artikel 4: Procedure voor aanduiding leden
- Bij het begin van elke gemeentelijke bestuursperiode worden alle lokale actoren en gebruikers (m.a.w. de organiserende besturen of verantwoordelijken van de op het grondgebied actieve kinderopvangvoorzieningen, kleuter- en lagere scholen, vrijetijdsdiensten en –organisaties, oudercomités en organisaties die de belangen van ouders behartigen) die recht hebben op vertegenwoordiging in het LOK door het lokaal bestuur aangeschreven en geïnformeerd over de opdrachten en interne werking van het LOK. Hierbij worden ze uitgenodigd om met een rechtstreekse vertegenwoordiging per actor en gebruiker, twee kandidaat-leden voor te stellen voor het LOK.
- Tevens wordt door het lokaal bestuur, via onder andere het gemeentelijk informatiemagazine, een oproep gericht aan geïnteresseerde ouders om zich bij de bevoegde ambtenaar kandidaat te stellen.
- Het is de Gemeenteraad die definitief de samenstelling van het LOK vastlegt. Een kandidatuur moet voldoen aan de voorwaarden opgesomd in deze statuten. De samenstelling van het LOK wordt ter kennisgeving aan de Gemeenteraad overgemaakt.
- Het lidmaatschap van het LOK is geldig tot uiterlijk 6 maanden na de start van de nieuwe bestuurperiode. Mocht de samenstelling van het LOK na de start van een nieuwe bestuursperiode om één of andere reden worden uitgesteld, dan blijven de oude leden in functie tot de nieuwe samenstelling op de Gemeenteraad is goedgekeurd.
- Een lid kan ten allen tijde te kennen geven niet langer deel te willen uitmaken van her LOK. Dit ontslag moet door de betrokkene schriftelijk meegedeeld worden aan de voorzitter.
- Een organisatie of voorziening kan er eveneens ten allen tijde voor kiezen om een andere afgevaardigde aan te duiden voor het LOK. Ook dit dient schriftelijk te worden meegedeeld aan de voorzitter met onmiddellijke opgave van de nieuwe afgevaardigde.
- Aan het lidmaatschap van een lid komt automatisch een einde door niet meer te voldoen aan één van de voorwaarden om afgevaardigd te worden.
- Indien een lid langer dan 1 jaar afwezig is op de vergaderingen van het LOK (= niet verontschuldigd), kan zijn lidmaatschap opgezegd worden.
Artikel 5: Aanduiding voorzitter en secretaris van het LOK
Het LOK kiest onder haar leden een voorzitter en een secretaris. Deze zijn belast met de voorbereidingen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen.
De voorzitter heeft geen binding met welke voorziening ook die in de gemeente een opvangfunctie vervult. Kandidaatstelling als voorzitter of secretaris gebeurt mondeling of schriftelijk ten laatste bij aanvang van de eerste vergadering.
De functies van voorzitter en secretaris worden bij afzonderlijke en geheime stemming verkozen via een gewone meerderheid der uitgebrachte stemmen. Deze functies worden aangeduid tot de nieuwe samenstelling van het LOK na de nieuwe bestuursperiode.
Artikel 6: Werking
- Het LOK vergadert minstens 2 maal per jaar. Een extra vergadering kan wanneer de voorzitter, het lokaal bestuur of één derde van de stemgerechtigde leden van het LOK daarom verzoekt.
- De bijeenroeping gebeurt door de voorzitter, schriftelijk of via mail en ten minste 7 kalenderdagen voor de vergadering. De uitnodigingsbrief/mail bevat steeds de agenda en het verslag van de vorige vergadering. De agenda wordt bepaald door de voorzitter en de secretaris, in samenspraak met de schepen bevoegd voor kinderopvang. Elk lid van het LOK heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze worden schriftelijk of via mail bezorgd aan de secretaris, ten laatste bij aanvang van de vergadering.
- De vergaderingen worden geleid door de voorzitter. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de secretaris aangeduid om desbetreffende vergadering van het LOK voor te zitten.
- Het is de secretaris die het verslag maakt van de vergadering van het LOK. Adviezen bij de opmaak van het strategisch meerjarenplan en eventuele bijsturingen ervan en met betrekking tot de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente en/of voorstellen van het LOK aan het lokaal bestuur worden onder de vorm van een goedgekeurd verslag, ondertekend door de voorzitter en de secretaris, bezorgd aan het lokaal bestuur.
- Beslissingen en adviezen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. Ieder effectief lid of zijn/haar plaatsvervanger beschikt over één stem.
- Door het publiek kunnen de verslagen van het LOK en de uitgebrachte adviezen geraadpleegd worden op de website van de gemeente. Er kan ook een afschrift van het verslag gevraagd worden bij de algemeen directeur. Het lokaal bestuur stelt de relevante documenten zoals de statuten, het huishoudelijk reglement en/of afsprakennota van het LOK en de verslagen van de vergaderingen ook ter beschikking van Opgroeien.
- De Gemeenteraad waakt er over dat de nodige middelen en informatie ter beschikking worden gesteld voor de vervulling van de adviestaak van LOK.
Artikel 7: Adviesprocedure
Verslagen, adviezen en voorstellen worden overgemaakt aan het College van burgemeester en schepenen.
Het lokaal bestuur zal binnen de twee maanden (juli en augustus niet meegerekend), te rekenen vanaf de datum dat het advies terecht kwam bij het lokaal bestuur, een schriftelijk en gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan de volgende vergadering van het LOK.
Om de adviesfunctie van het LOK mogelijk te maken zal het lokaal bestuur de punten van hun agenda die betrekking hebben op kinderopvang tijdig bezorgen aan het LOK. Het lokaal bestuur zal de adviesaanvragen schriftelijk stellen met een duidelijke omschrijving van de concrete vraag en de uiterste datum van inlevering van het advies bij het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur zal het LOK steeds minimaal een termijn van vier weken geven te rekenen vanaf de datum van verzending van de adviesaanvraag. In uitzonderlijke omstandigheden kan deze termijn verkort worden.
Artikel 8: Wijziging van de statuten
Deze statuten werden goedgekeurd op de Gemeenteraad van 26 februari 2025.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan alle betrokken partijen.