De voorzitter opent de zitting op 22/05/2024 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 24 april 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/URjJTIVhZDs .
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 24 april 2024 worden goedgekeurd.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius West goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Fluvius West.
De Raad van Bestuur heeft in haar zitting van 18 maart 2024 de agenda met documentatiestukken opgesteld.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 19 juni 2024 plaatsheeft in Domein Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede.
Een dossier met documentatiestukken werd bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de mevrouw mevrouw Isabelle Duerinckx als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius West dd. 19 juni 2024 goed:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2023
5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
7. Statutaire benoemingen
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: aanbod tot aankoop aandelen publi-T:
De gemeenteraad verzoekt de algemene Vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderzijds Efin.
Artikel 3:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdracht houdende vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Riobra goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
30-04-2024Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Riobra.
De Raad van Bestuur heeft in haar zitting van 11 maart 2024 de agenda met documentatiestukken opgesteld.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius gebouw Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2021 waarin de heer Piet Vanthemse als vertegenwoordiger en de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Riobra dd. 24 juni 2024 goed:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6. Statutaire benoemingen
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdracht houdende vereniging Riobra op 24 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Iverlek goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Iverlek.
De Raad van Bestuur heeft in zijn zitting van 18 maart 2024 de agenda met documentatiestukken opgesteld.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2024 plaatsheeft in Quartier Papier Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Een dossier met documentatiestukken werd bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Er wordt rekening gehouden met het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmacht verlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 26 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdracht houdende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdracht houdende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdracht houdende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 21 februari 2019 en 26 mei 2021 waarin de heer Piet Vanthemse als vertegenwoordiger en de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Iverlek dd. 26 juni 2024 goed:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
7. Statutaire benoemingen
8. Benoeming van een commissaris
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot sub delegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 : Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in PUBLI-T En PUBLIGAS:
De gemeenteraad keurt het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek goed.
De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmacht verlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdracht houdende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten is bij Haviland intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik werd per brief van 16 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Haviland die op 19 juni 2024 plaatsheeft in in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ZELLIK met volgende agendapunten:
1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023
3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41)
4. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
6. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34)
7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41)
8. Varia.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en van 26 oktober 2022 waarin mevrouw Marie-Thérèse Van der Velde als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland dd. 19 juni 2024 goed.
Artikel 2:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland intercommunale dd. 19 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Havicrem is het intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen 27 gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant dat het crematorium Daelhof te Zemst (Eppegem) beheert. Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de(intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de gewone algemene vergadering van Havicrem aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is deelnemer van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035 bekendgemaakt .
De gemeente Lennik heeft op 23 april 2024 een mail ontvangen met een uitnodiging om deel te nemen aan de gewone Algemene vergadering van Havicrem IGV die fysiek zal gehouden worden op donderdag 20 juni om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (Carogovil) en volgende agendapunten omvat:
1. Goedkeuring notulen bijz. en buitengew. AV 20 december 2023
2. Werkingsverslag 2023
3. Jaarrekening 2023: goedkeuring
a. Toelichting resultatenrekening en balans
b. Verslag bedrijfsrevisor
c. Verslag raad van bestuur
d. Voorstel tot bestemming van het resultaat
4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31/12/2023 aan de beschikbare reserve
6. Varia.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De heer Hendrik Schoukens wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de gewone algemene vergadering van Havicrem op 20 juni 2024.
Artikel 2:
De heer Jo Massaer wordt aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Havicrem op 20 juni 2024.
Artikel 3:
De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Havicrem op 20 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Havicrem op 20 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de Algemene jaar vergadering van TMVS goed te keuren.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten is bij TMVS dv.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene jaarvergadering dv dd. 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld en die zal plaats vinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.
Er werd een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 waarin mevrouw Heidi Elpers als vertegenwoordiger en de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Algemene jaar vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVS (Creat) d.d. 18 juni 2024:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5 a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
5 b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen .
Artikel 2:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene jaar vergadering van TMVS dv vastgesteld op 18 juni 2024 te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal : hetzij per post t.a.v. TMVS dv,m/a Statutair Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post, uiterlijk op 2024 naar 20221213BAVTMVS@farys.be, gestuurd worden.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 30 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de gewonealgemene vergadering van Intradura die op 19 juni 2024 om 19.30 uur plaats heeft in in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ZELLIK.
De agenda ziet er als volgt uit:
1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 22 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
2. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023
3. jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 39)
4. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art. 39)
5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 39)
6. bestuur: kwijting aan bestuurders; commissaris (art. 39)
7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 47)
8. benoeming deskundige (art. 15)
9. wederzijdse toetreding Intradura <-> Ilva: goedkeuring
10. varia.
Een dossier met documentatiestukken werd bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en mevrouw An Lovato als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 19 juni 2024 goed.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de gewone algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intradura op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
In 2023 werd de bestuurskrachtanalyse afgewerkt. Als conclusie komt hier uit dat Lennik, in tegenstelling tot vergelijkbare gemeenten, nog bestuurskrachtig is maar dat er wel op middellange termijn zal moeten gekeken worden naar versterking. Om toch tegemoet te komen aan de nood tot versterkte capaciteit wordt er gekeken om intensiever samen te werken met Ternat, Roosdaal, Liedekerke en Affligem. De samenwerking gebeurt op vlak van gezamenlijk bepaalde projecten en prioriteiten.
Volgende bevoegdheidsgrond is van toepassing:
De raadsleden krijgen een toelichting over de samenwerking met TARL.
Vandaag werken we al op vele vlakken samen zowel met de Pajotse gemeenten (Gooik, Herne, Galmaarden, Bever en Pepingen als met Ternat, Affligem, Roosdaal en Liedekerke (TARL).
Gezien Gooik, Herne en Galmaarden volop inzetten op het fusietraject Pajottegem is er hierdoor minder ruimte om op dit moment verder doorgedreven met hen te gaan samenwerken.
Uit de bestuurskrachtanalyse bleek dat de TARL-gemeenten heel wat gelijkaardige troeven en uitdagingen hebben. Zowel op vlak van interne organisatie als beleid blijken er dan ook heel wat concrete opportuniteiten en specifieke topics om rond samen te werken. De TARL-gemeenten hebben hun daarom vorig jaar geëngageerd tot een versterkte samenwerking en hebben verschillende projecten en prioriteiten bepaald om deze samenwerking verder uit te bouwen.
Vanuit Lennik delen we dezelfde prioriteiten en noden en willen we graag mee onze schouders onder deze versterkte samenwerking zetten. We zijn er immers van overtuigd dat we kunnen leren van elkaars kennis en zo de werking van onze organisaties verder kunnen professionaliseren en onze bestuurskracht vergroten.
Er werd een projectplan opgemaakt met daarin verschillende prioriteiten. Maandelijks is er overleg tussen de algemeen directeurs van de deelnemende gemeenten. Voor de verschillende projecten worden er trekkers aangeduid die dan samen met hun collega’s gaan kijken waar we elkaar kunnen versterken rond een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijk HR-beleid, ICT-beleid, back-up systeem voor noodplanning, masterplan sport, afstemmen van financiële processen, …
De managementteams van de verschillende organisaties zullen op regelmatige basis evalueren en bijsturen waar nodig.
Enig artikel:
De raad neemt kennis van de samenwerking met Ternat, Affligem, Roosdaal en Liedekerke (TARL).
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 13 maart 2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige en milieu handelingen met referentie OMV_2024018292: aanleg van nieuwbouwproject van 51 appartementen, 5 grondgebonden woningen en één ruimte voor vrije beroepen op een perceel gelegen Kroonstraat en Krommestraat - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s) 652M3, 691D, 652R3, 690R, 691E, 692A2, 698G3, 693M, 692Y, 693K en 692Z.
Het dossier werd op 11 april 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het nieuwe rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
Regelgeving:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat de aanleg van voetpaden en een groenplein die een openbaar karakter krijgen waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van de nieuwe rooilijn ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut. De nieuwe aan te leggen voetpaden voorzien in een voetgangersverbinding tussen buurtweg nr. 5 (gewestweg N 282 Kroonstraat) en buurtweg nr. 16 (Krommestraat) en tussen buurtweg nr. 16 (Krommestraat) en voetweg nr. 116 (Krommestraat).
De waardevermeerdering en / of waardevermindering bij het verplaatsen of opheffing van een gemeenteweg (voetweg) is geregeld volgens de bepaling van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in werking sinds 1 september 2019. Volgens artikel 28 § 1 van vernoemd decreet geeft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de weg gesitueerd is. Rekening houdende met het feit dat de nieuwe rooilijnen slechts de afbakening inhouden van een privatieve zone waarop een bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut zal worden gevestigd, is er geen waardevermindering of vermeerdering aanwezig.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd van 5 april 2024 tot en met 4 mei 2024 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werden twee bezwaarschriften ingediend waarvan geen bezwaarschrift betrekking heeft tot het rooilijnplan.
Niet van toepassing.
Artikel 1:
De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de vaststelling tot een nieuwe rooilijn binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024018292 aangaande nieuwbouwproject van 51 appartementen, 5 grondgebonden woningen en een ruimte voor vrije beroepen, op een perceel gelegen Kroonstraat en Krommestraat - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)652M3, 691D, 652R3, 690R, 691E, 692A2, 698G3, 693M, 692Y, 693K en 692Z, goed te keuren.
Artikel 2:
Het nieuwe rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut zoals aangeduid wordt op het plan: VA_VP_N_1_Rooilijnplan Lennik _Krommestraat.pdf en omschreven als : zone privatieve eigendom publiek toegankelijk (gele aanduiding). Dit betreft een oppervlakte van circa: 1.109 m², goed te keuren.
Artikel 3:
Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Aanleg en onderhoud van de wandelpaden en aanhorigheden zoals vastgesteld op de bijgevoegde plannen.
Artikel 4:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
De gemeente Lennik maakt samen met 9 andere gemeenten deel uit van de ILV Sportregio Pajottenland. Conform artikel 14 van de samenwerkingsovereenkomst van de ILV Sportregio Pajottenland dient de jaarrekening voorgelegd en goedgekeurd te worden door het bevoegd bestuursorgaan binnen de gemeente.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
• het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 387
• het decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001, art. 2 § 1, 6, 7 en 8
Regelgeving:
• artikel 389 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
• beslissing gemeenteraad van 27 november 2017 tot goedkeuring oprichting ILV Sportregio Pajottenland
• beslissing gemeenteraad van 27 november 2017 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, de statuten en het huishoudelijk reglement van de ILV Sportregio Pajottenland
De financieel beheerder, mevr. Sylvie Leblicq (deskundige sport gemeente Galmaarden), werd aangeduid door het beheerscomité van de ILV Sportregio Pajottenland en heeft de jaarrekening 2023 opgemaakt.
De boekhouding werd gecontroleerd door de 2 rekeningtoezichters, aangesteld door het beheerscomité, zijnde dhr. Kurt Penninck (schepen van sport gemeente Galmaarden) en dhr. Pieterjan Van Steendam (deskundige sport gemeente Liedekerke).
De jaarrekening 2023 werd toegelicht aan de leden van het beheerscomité op 29 februari 2024 en voor controle voorgelegd aan de rekeningtoezichthouders tot 31 maart 2024.
Het totaal van de inkomsten bedraagt 73.570,80 euro en het totaal van de uitgaven bedraagt 63.232,94 euro.
Dit betekent dat het boekjaar 2023 wordt afgesloten met een positief saldo van 10.337,88 euro.
Het volledige bedrag wordt overgedragen naar het boekjaar 2024.
Het saldo van de rekening bedraagt 86.084,58 euro.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 van de ILV Sportregio Pajottenland goed.
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2024 om 20:31.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter