De voorzitter opent de zitting op 24/05/2023 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 26 april 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/o_yInaZ8S6g
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 26 april 2023 worden goedgekeurd.
Mijnheer Steven De Ryck geeft een presentatie over de acties in het praatcafé "Het Steentje".
Enig artikel:
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn nemen kennis van de geplande acties in het praatcafé "Het Steentje".
Intradura is een intergemeentelijke samenwerking voor duurzaam afvalbeheer tussen 19 gemeenten in de westrand van de provincie Vlaams-Brabant. Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de gewone algemene vergadering van Intradura aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring. De raad keurt dit goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3.
De gemeente Lennik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 23 februari 2023 en 26 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd.21 juni 2023 dat zal plaats vinden in de kantoren van Haviland - Brusselsesteenweg 617 te 1731 ZELLIK met volgende agendapunten:
1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022: goedkeuring
(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 19 december 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
2. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022;
3. jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting:
goedkeuring (art. 40)
4. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art. 40)
5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art.40)
6. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 40)
7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 45)
8. benoeming commissaris-revisor (art. 30): goedkeuring
9. vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 42): goedkeuring
10. vervanging lid raad van bestuur (art. 17): goedkeuring
11. voorstel statutenwijziging: goedkeuring
Voor de statutenwijzigingen wordt er rekening gehouden met het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura.
12. verlenen volmacht aan Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring
13. varia.
Er werd een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrieven gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en mevrouw An Lovato als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023.
Artikel 2:
Het voorstel van statutenwijzigingen wordt goed gekeurd.
Artikel 3:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 4:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Haviland is een intergemeentelijke samenwerking met als missie om de sociale, economische en ecologische ontwikkeling van het arrondissement Halle-Vilvoorde te bevorderen. Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland door de gemeenteraad goedgekeurd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3.
De gemeente Lennik is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226.
Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde. Een dienstverlenende vereniging, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik heeft op 30 maart 2023 een oproepingsbrief ontvangen om deel te nemen aan de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 21 juni 2023 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 14 december 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 20 december 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022
3. Jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art.41)
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41)
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41)
6. Bestuur: kwijting aan bestuurders commissaris (art. 34)
7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41)
8. Toetreding politiezone(s): goedkeuring (art. 8)
9. Varia.
Er werd een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en van 26 oktober 2022 waarin mevrouw Marie-Thérèse Van der Velde als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde -gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West (voorheen Infrax West) goed te keuren. De raad keurt dit goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3.
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die plaats heeft op 26 juni 2023 in Salons Saint Germain, De Breyne Peelaertstraat 12 te 8600 Diksmuide.
Er werd een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin mevrouw Isabelle Duerinckx als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (voorheen Infrax West) dd. 26 juni 2023:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 23 juni 2023 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55 – 59 te 1930 Zaventem.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 18 juni 2021 waarin de heer Piet Vanthemsche als vertegenwoordiger en van 21 februari 2019 waarbij de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek dd. 23 juni 2023 goed:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans,resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging goed te keuren. De raad keurt dit goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3.
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 11 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die digitaal plaats heeft op 7 juni 2023.
Er werd een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en de heer Johan Limbourg als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Fluvius opdrachthoudende Vereniging dd. 7 juni 2023:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Benoeming van een Commissaris.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Via uitgebreide participatie van de stakeholders kwam er een nieuw ontwerp van de Lokale ontwikkelingsstrategie 2023 - 2027 van Pajottenland+
tot stand. Deze wordt voorgelegd ter goedkeuring.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
het besluit van 26 mei 2003 van de gemeenteraad houdende principiële toetreding tot de koepel Pajottenland +
het besluit van 25 augustus 2015 van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van de engagementsverklaring betreffende de nieuwe lokale ontwikkelingsstrategie
(LOS) 2014-2020, Leadergebied Pajottenland, ingediend door Pajottenland+ vzw met als doel plattelandsontwikkeling in het Pajottenland te realiseren
het besluit van 28 oktober 2021 betreffende de aanduiding van de afgevaardigde voor Pajottenland+.
Het voorgestelde LEADER-gebied Pajottenland+ voor PDPO IV (2023-2027) omvat negen gemeenten die samen één geheel vormen: Bever, Galmaarden, Herne,
Pepingen, Gooik, Lennik, Roosdaal, Ternat en Sint-Pieters-Leeuw.
Pajottenland+ wil werken aan de specifieke noden van het Pajottenland en tegelijkertijd de eigenheid van de regio wenst te versterken.
Om de stakeholders bij de opmaak van de LOS te betrekken werden er 3 Plusavonden georganiseerd waarbij er een brede oproep, binnen het LEADER-gebied,
gelanceerd werd . In totaal zakten 77 deelnemers af naar de Plusavonden. In totaal werden er 252 stakeholders bevraagd.
De Lokale ontwikkelingsstrategie 2023-2027 omvat volgende doelstellingen:
○ Doelstelling 1: Landbouw blijft de sterkhouder…
○ Doelstelling 2: Het Pajottenlandschap natuurlijk
○ Doelstelling 3: En het dorp zal duren
De Lokale ActieGroep (LAG) is het sturingsorgaan van de LEADER-groep. Aan de 9 gemeenten word een duidelijk engagement gevraagd om zich te willen inzetten als
partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van de LOS 2023-2027 en mee uit te werken samen met de projectcoördinator.
De gemeenteraad stelde op 21 februari 2019 schepen Hendrik Schoukens aan als effectief afgevaardigde en raadslid An Lovato aan als plaatsvervanger.
De effectieve/plaatsvervanger zal voldoende tijd besteden om dit mandaat uit te voeren.
In grootorde gaat het over:
Opvolgen van de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS)
Participeren aan +/- 5 vergaderingen (LAG’s) per jaar(**)
Lezen, beoordelen en opvolgen van projecten
Deelnemen aan activiteiten, vormingen die binnen de LOS worden uitgewerkt
Bij geheime stemming over artikel 4
met 14 ja-stemmen, met 0 neen-stemmen en met 4 onthoudingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de Lokale ontwikkelingsstrategie 2023-2027 van Pajottenland+ goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad neemt het engagement om zich in te zetten als partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van de LOS 2023-2027.
Artikel 3:
De gemeenteraad geeft Irina De Knop, burgemeester en Anaïs Nies, algemeen directeur de machtiging om de engagementsverklaring te ondertekenen.
Artikel 4:
Hendrik Schoukens, schepen, wordt aangesteld als effectief lid en Jo Massaer, raadslid, als plaatsvervangend lid van het LAG.
Bij geheime stemming over artikel 4
met 14 ja-stemmen, met 0 neen-stemmen en met 4 onthoudingen.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de Algemene jaar vergadering van TMVS goed te keuren.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3.
De gemeente Lennik is aangesloten is bij TMVS dv.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 13 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene jaarvergadering dv dd. 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld en die zal plaats vinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.
Er werd een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 waarin mevrouw Heidi Elpers als vertegenwoordiger en de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Algemene jaar vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVS d.d. 20 juni 2023:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commisaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene jaar vergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal : hetzij per post t.a.v. TMVS dv,m/a Statutair Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post, uiterlijk op 15 juni 2023 naar 20221213BAVTMVS@farys.be, gestuurd worden.
De gemeente Lennik is nog steeds lid van het ERSV (Erkend Regionaal Samenwerkingsverband) Vlaams-Brabant vzw in vereffening. Momenteel zijn ze klaar om deze vereffening af te ronden. Er rest hun enkel nog de taak om te beslissen over het batig saldo van de rekeningen, nadat deze rekeningen door de Algemene Vergadering zijn goedgekeurd. ERSV vraagt een gemeenteraadslid te mandateren om deel te nemen aan de BAV van 30 mei 2023.
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Regelgeving:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 227
Om de werking van de ERSV Vlaams-Brabant vzw in vereffening finaal af te sluiten organiseert men een laatste Buitengewone Algemene Vergadering. Men vraagt een gemeenteraadslid te mandateren voor deelname aan deze vergadering.
Op de agenda staan de volgende punten:
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 maart 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en mevrouw Irina De Knop als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid.
Artikel 1:
Raadslid Jo Massaer neemt deel aan de BAV van ERSV Vlaams-Brabant op 30 mei 2023.
Artikel 2:
Dit besluit over te maken aan Ann Schevenels, voorzitter ERSV Vlaams-Brabant vzw in vereffening.
Door een wijziging van het decreet lokaal bestuur moeten vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er één oprichten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Door een wijziging van het decreet lokaal bestuur moeten vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er één oprichten. Dat moet zowel in de gemeente als in het OCMW.
De nieuwe deontologische code werd goedgekeurd op de raad van 26 april 2023.
Artikel 34 van het reglement bepaalt het volgende:
De gemeenteraad /raad voor maatschappelijk welzijn richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter is van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.
De raadsleden kregen op dinsdag 2 mei 2023 een mail met de vraag om de kandidaten voor te dragen ten laatste tegen woensdag 9 mei 2023.
Er werden voordrachten ontvangen van:
Lijst burgemeester
1. Isabelle Duerinckx
2. Irina De Knop
3. Johan Limbourg
CD&V
1. Yves De Muylder
2. Heidi Elpers
Groen
1. An Lovato
2. Hendrik Schoukens
NVA/Lennik²
er werden twee voordrachten ontvangen
voordracht 1:
1. Lien De Slagmeulder
2. Karel Van Belle
voordracht 2:
1. Erik O
2. Christel O
3. Peter Berckmans
Vlaams Belang
geen voordracht ontvangen
Om ontvankelijk te zijn dient een voordrachtakte ondertekend te zijn door de meerderheid van de fractieleden.
Alle voordrachtakten zijn ontvankelijk behalve de twee van de fractie NVA/Lennik² niet. Zij werden getekend door de helft van de fractie maar niet door de meerderheid van de fractieleden.
Er werd hiertoe advies gevraagd aan VVSG en ABB en adviezen werden als bijlage bij de beslissing gevoegd.
Bij geheime stemming:
met 12 ja-stemmen, met 3 neen-stemmen en met 3 onthoudingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt onderstaande samenstelling van de deontologische commissie goed:
Lijst burgemeester
voorgedragen lid: Isabelle Duerinckx
1e plaatsvervanger: Irina De Knop
2e plaatsvervanger: Johan Limbourg
CD&V
voorgedragen lid: Yves De Muylder
1e plaatsvervanger: Heidi Elpers
Groen
voorgedragen lid: An Lovato
1e plaatsvervanger: Hendrik Schoukens
Er zetelt niemand van de fracties NVA/Lennik² en Vlaams belang in de deontologische commissie.
Artikel 2:
Deze samenstelling wordt eveneens voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter bekrachtiging van de uniforme samenstelling voor OCMW.
Havicrem is het intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen 27 gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant dat het crematorium Daelhof te Zemst (Eppegem) beheert. Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de(intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de gewone algemene vergadering van Havicrem aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente is deelnemer van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035 bekendgemaakt .
De gemeente werd per mail uitgenodigd om deel te nemen aan de Gewone Algemene vergadering van Havicrem IGV die fysiek zal gehouden worden op woensdag 21 juni 2023 om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (Carogovil) en volgende agendapunten omvat:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2022
2. Jaarverslag 2022
3. Jaarrekening 2022: goedkeuring
- Resultatenrekening en balans
- Verslag bedrijfsrevisor
- Verslag raad van bestuur
- Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor
4. Financieel vooruitzicht 2023
5. Varia.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De heer Hendrik Schoukens wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de gewone algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023.
Artikel 2:
De heer Jo Massaer wordt aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023.
Artikel 3:
De agendapunten van de Algemene vergadering van Havicrem op 21 december 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen besliste tot de opmaak van een bestuurskrachtanalyse. De bestuurskracht kan omschreven worden als het vermogen of de capaciteit om als bestuur de gewenste maatschappelijke ontwikkelingen en bijhorende effecten te realiseren en om de dienstverlening, taken, ... , kortom hun opdracht, goed uit te voeren. Deze analyse werd gegund aan Probis.
De bestuurskrachtanalyse is nog volop in opmaak. In een eerste fase werd de capaciteit op 4 vlakken nl. ambtelijke capaciteit, strategische capaciteit, operationele capaciteit, financiële capaciteit in kaart gebracht. Deze capaciteit wordt tegenover de vierledige opdracht van het lokale bestuur gezet met name de lokale ambities, de bovenlokale uitdagingen, de wettelijke en decretale taken en de Federale en Vlaamse decentralisatie.
Op basis van cijferanalyse, werksessies met MAT en college en interviews met de financieel directeur, de algemeen directeur en met het college wordt de analyse onderbouwd.
De opdracht zit nu in de tweede fase met name het uitschrijven van de verschillende mogelijke scenario's. Hiervoor gaat Probis onderzoeken welke mogelijkheden het Lenniks bestuur heeft. Er zijn vier mogelijke scenario's:
- lokaal bestuur Lennik blijft een zelfstandige/autonome gemeente
- samenwerking met bepaalde buurgemeenten
- ambtelijke fusie met bepaalde buurgemeenten
- volledige fusie met bepaalde buurgemeenten
Voor dit laatste scenario zal Probis een 360 graden evaluatie doen van alle omliggende besturen om zo objectief mogelijk in kaart te brengen wat de sterktes en zwaktes, kansen en risico's zijn van een samenwerking of fusie met een bepaald bestuur.
Naast deze analyse besliste het college van burgemeester en schepenen om de burgers mee te betrekken in dit proces. We willen de ervaringen van de Lennikenaar horen. Hoe ervaren zij het leven, wonen en werken in Lennik. Van welke dienstverlening maken zij gebruik in Lennik of voor welke zaken gaan ze op zoek naar een aanbod in een andere gemeente. Hierdoor kunnen we ook in kaart brengen welke noden er zijn en waar dit eventueel al opgevangen wordt door dienstverlening van omliggende besturen.
Met deze participatie willen we er ook voor zorgen dat burgers weten waarom deze analyse gebeurt en wat de mogelijke scenario's kunnen zijn. In het geval dat een fusie zou aangewezen zijn is er door de participatie al wat draagvlak gecreërd.
De Lennikenaar wordt bevraagd over volgende thema's:
Op 17 mei 2023 wordt via Lennik aan Zet een digitale bevraging gelanceerd. In de week van 22 mei wordt in elke Lennikse brievenbus de vragenlijst gepost. De bevraging loopt tot het einde van de zomer.
Op verschillende evenementen zullen we deze bevraging onder de aandacht brengen (vb. Lennikse feesten, seniorenweek, jeugdactiviteiten, ...)
In september worden al deze gegevens geanalyseerd om dan uiteindelijk een laatste participatiemoment te voorzien via gesprekstafels in oktober. Over de verschillende thema's zullen we in gesprek gaan met geïnteresseerde burgers. Er zal ook een participatiemoment voorzien worden voor de gemeenteraadsleden.
4 oktober 2023 19u30: gesprekstafel gemeenteraad (Feestzaal Jo Baetens)
5 oktober 2023 19u30: gesprekstafel Lennikenaar (Feestzaal Jo Baetens)
10 oktober 2023 19u30: gesprekstafel Lennikenaar (refter 't Rakkertje)
Tegen het einde van 2023 wordt de volledige analyse toegelicht aan de gemeenteraad. De burger wordt ten laatste ingelicht in het voorjaar van 2024.
De gemeenteraad voorziet in een regeling voor de vervanging van de algemeen directeur indien die afwezig is wegens ziekte of verlof.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Sinds 1 januari 2021 is Anaïs Nies in dienst is als algemeen directeur. Het komt de gemeenteraad toe om de vervangingsregeling van de algemeen directeur bij afwezigheid door verlof, verhindering of ziekte goed te keuren.
Conform artikel 162§2 van het decreet lokaal bestuur kunnen enkel personeelsleden van de gemeente aangesteld worden voor het waarnemen van de functie van algemeen directeur. Het is aangewezen voor de goede werking en de continuïteit van de organisatie dat de vervangingsregeling van de algemeen directeur wordt vastgesteld.
De vervangingsregeling dat werd vastgesteld op 28 april 2021 door de gemeenteraad dient aangepast te worden gezien de lijst aangevuld wordt met het afdelingshoofd personeel en organisatie en dat Déborah Jacobs niet langer in dienst is.
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt de volgende personeelsleden aan als vervanger voor de algemeen directeur, in geval van verlof, afwezigheid of verhindering van deze laatste:
- Natalie Vermeir, afdelingshoofd ondersteunende diensten en burgerzaken
- Siobhan Honai, afdelingshoofd omgeving
- Els Mertens, afdelingshoofd personeel en organisatie
- Katrien De Cooman, afdelingshoofd openbare werken en mobiliteit
Artikel 2:
De algemeen directeur zal bij afwezigheid of verhindering een vervanger aanduiden uit de in artikel 1 aangeduide personen. Indien de algemeen directeur zelf geen plaatsvervanger kan aanduiden, voorziet het college van burgemeester en schepenen in de vervanging.
Artikel 3:
De vervanger vermeldt bij zijn of haar handtekening 'waarneming algemeen directeur'
Artikel 4:
Eerder genomen beslissingen betreffende de vervangingsregeling van de algemeen directeur worden opgeheven.
De raad van bestuur van SHM Providentia heeft beslist om in eerste instantie vanuit Providentia een woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde-Midden. Voor de vertegenwoordiging in de raad van bestuur dienen er vanuit het Pajottenland 2 afgevaardigden aangeduid te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Lennik maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden.
De raad van bestuur van SHM Providentia heeft beslist om in eerste instantie vanuit Providentia een woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde-Midden en de inkanteling van de SVK’s binnen dit werkingsgebied voor te bereiden. Vervolgens wordt een beslissing genomen m.b.t. het vervolgtraject waar een fusie en/of nadien een splitsing (of omgekeerd) met andere woonmaatschappijen tot de mogelijkheden behoort, in functie van patrimoniumoverdrachten. Ook zullen toekomstige samenwerkingsvormen (joint venture) tussen woonmaatschappijen verder onderzocht worden in functie van efficiëntiewinsten. De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Providentia verleend tot 30 juni 2023. Momenteel loopt nog een juridische procedure bij de Raad van State (namens de gemeenten Dilbeek, Opwijk en Wemmel tegen het vastgelegde werkingsgebied) die mogelijks nog een impact kan hebben op de (vorming van de) woonmaatschappij.
Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een juridisch traject voor:
- De rechtsvorm van (sociale huisvestingsmaatschappij) Providentia zal omgezet worden van een CVBA naar een BV (en woonmaatschappij) (juni 2023).
- De sociale verhuurkantoren SVK Webra, RSVK De Woonkoepel, SVK Zuidkant en SVK OCMW Wemmel zullen een algemeenheid van goederen/bedrijfstak/
individuele overdrachten inbrengen in de BV PROVIDENTIA (na omzetting; afhankelijk van de beslissing over de techniek van overname van de SVK-activiteiten).
- De tijdige overdrachten/overnames van woningen (en grondreserves) naar/van de ‘andere’ woonmaatschappijen (zie verder), lokale besturen en het Vlaams
Woningfonds, zo mogelijk sneller dan de decretale voorziene uiterste datum.
Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een organisatorisch traject voor:
- Communicatie naar en overleg met personeel, lokale besturen en betrokken actoren.
- Het bewaken van de reguliere en actuele operationele werking van Providentia gedurende de transitieperiode.
- De opmaak en invulling van het organisatiemodel, de werkingsprincipes en organigram van de toekomstige organisatie.
Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met vertegenwoordigers met een uitvoerend mandaat uit elke gemeente, Providentia, de SVK’s met personeelsoverdracht en de externe consultants) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, …).
Op 8 februari 2023 valideerde de stuurgroep de aanvraag erkenning woonmaatschappij (met ontwerp van statuten en intern reglement, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).
In de ontwerpstatuten van de woonmaatschappij, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd, en in het ontwerp van intern reglement werd voorzien dat de vennootschap wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, dat raad van bestuur wordt genoemd, bestaande uit ten minste drie (3) leden en ten hoogste 15 leden. De duur van hun mandaat wordt vastgesteld op zes (6) jaar. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd en afgezet.
Ten hoogste één bestuurder wordt voorgedragen door de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen.
Eén bestuurder wordt voorbehouden voor de provincie Vlaams-Brabant/ Vlabinvest APB.
De andere bestuurders worden voorgedragen door de gemeenten , die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en die aandeelhouder zijn van de vennootschap. De mandaten in het bestuursorgaan worden toegekend op basis van de grootte van de gemeente, en dit op basis van volgend criterium:
- “Grote gemeenten” (zijnde gemeenten met meer dan 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk twee bestuursmandaten voor te dragen;
- “Middelgrote gemeenten” (zijnde gemeenten met tussen 4.000 en 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk één bestuursmandaat voor te dragen; en
- “Kleine gemeenten” (zijnde gemeenten met minder dan 4.000 huishoudens) hebben het recht om gezamenlijk twee bestuursmandaten voor te dragen.
De voorgaande criterium worden, op heden, in de gemeenten in het werkingsgebied als volgt opgedeeld:
- De gemeenten Asse en Dilbeek zijn grote gemeenten;
- De gemeenten Affligem, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel zijn middelgrote gemeenten; en
- De gemeenten Bever, Galmaarden, Herne, Gooik en Lennik zijn kleine gemeenten.
Om te kunnen voldoen aan de vereiste van artikel 14, in fine van de statuten van de Vennootschap met het oog op het behouden van de gendergelijkheid binnen het bestuursorgaan, dienen de voormelde gemeenten steeds twee kandidaat-bestuurders per toegewezen mandaat van een verschillend geslacht voor te dragen. Als de gemeenten tegelijk een voorkeur opgeven voor één van de voorgedragen kandidaten kan de algemene vergadering aan de hand daarvan een eerste samenstelling van het bestuursorgaan creëren. Als blijkt dat de beoogde gendersamenstelling niet kan bereikt worden, past de algemene vergadering de keuze aan totdat hieraan wel voldaan is. Zij kiest steeds uit de voorgedragen kandidaten.
Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Deze bestuurders hebben een uitvoerend mandaat namens de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor wie zij optreden. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief.
Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:
- De raad van bestuur is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond.
- Ten hoogste twee derden van de bestuurders heeft hetzelfde geslacht.
De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.
Op 15 juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Providentia gehouden. SHM cvba Providentia vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.
De voordrachten dienen door de lokale besturen te worden genomen bij gemeenteraadsbesluit. Voor de voordracht wordt een uitvoerend mandaat gevraagd (burgemeester of schepen). De functie van bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij is bezoldigd. Per mandaat worden 2 kandidaat-bestuurders voorgesteld, zodat de algemene vergadering de nieuwe raad van bestuur kan aanstellen rekening houdend met de opgelegde gendersamenstelling.
Op 12 mei 2023 kregen we een mail vanuit Providentia dat er een gezamenlijke voordracht moest zijn vanuit het Pajottenland waarbij rekening gehouden werd met de genderverdeling. Providentia zal zelf geen keuze maken uit de verschillende voordrachten vanuit het Pajottenland. Er kunnen wel waarnemende kandidaten ook voorgedragen worden. Zij hebben geen zitpenning en geen stemrecht maar kunnen wel de vergadering van de raad van bestuur bijwonen.
Na overleg met de gemeenten op 15 mei 2023 werd er overeen gekomen in de voor te dragen kandidaten voor de raad van bestuur.
Bij geheime stemming:
met 11 ja-stemmen, met 0 neen-stemmen en met 7 onthoudingen.
Artikel 1:
Heidi Elpers (Lennik) en Kurt Penninckx (Galmaarden) worden voorgedragen als effectieve kandidaten voor de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden en dit voor de resterende duurtijd van deze legislatuur.
Artikel 2:
Carine Ricour (Herne) en Dirk Willems (Bever) worden voorgedragen als waarnemende kandidaten voor de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden en dit voor de resterende duurtijd van deze legislatuur.
Geselecteerde trajecten voor trajectcontrole via TaaS.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
In bijlage detailplan van de locaties.
Indien blijkt dat door het instellen van trajectcontrole op de Gustaaf Van ter Steenstraat er sluipverkeer ontstaat op de Postberg/Grote Vijverselenweg kan er ter hoogte van Postberg 1 een extra camera geplaatst worden die communiceert met de camera's op de Gustaaf Van der Steenstraat.
Het college van burgemeester van schepenen gaf eveneens opdracht om de uitbreiding van het cameranetwerk mogelijk te maken op onderstaande locaties, dit na het uitvoeren van metingen:
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de geselecteerde trajecten voor het instellen van trajectcontrole:
Indien blijkt dat door het instellen van trajectcontrole op de Gustaaf Van ter Steenstraat er sluipverkeer ontstaat op de Postberg/Grote Vijverselenweg kan er ter hoogte van Postberg 1 een extra camera geplaatst worden die communiceert met de camera's op de Gustaaf Van der Steenstraat.
Indien de nood het stelt is er uitbreiding van het cameranetwerk mogelijk op onderstaande locaties, dit na het uitvoeren van metingen:
Motivering :
Ik sta verwonderd dat we hier op de raad nog niet zijn ingegaan op de problematiek rond “Boerenlandschap Pajottenland”. Nochtans kunnen we stellen dat het vijf voor twaalf is om een beslissing te nemen. Een beslissing die best genomen wordt door de gemeenteraad. Immers ten laatste op 31 mei 2023 moet Lennik beslissen of we er mee doorgaan. Gelet op de verschillende afzeggingen in de Zuid-Pajotse gmeenten lijkt het toch nodig om zo vlug mogelijk het standpunt van de gemeenteraad van Lennik te kennen.
Historiek heel kort voor de gemeenteraadsleden die niet weten waarover het gaat
Boerenlandschap Pajottenland moet voldoen aan de volgende voorwaarden (info komt uit de verschillende bronnen die ik raadpleegde) :
- Minimaal 10.000ha groot.
- Een logisch en dynamisch landschappelijk geheel vormen
- Minstens 35% van het gebied is landschappelijk erfgoed
- Minstens 70% is open ruimte
- Een hoge mate van verwevenheid tussen landbouw en natuur
- Minstens 15% moet natuur zijn (SBZ, groene bestemmingen)
- Het gebied heeft een unieke belevingswaarde en internationale uitstraling
Op 13/1/2022 wordt een lijst bekendgemaakt van de projecten die werden weerhouden namelijk : De 6 geselecteerde kandidaten voor de titel Nationaal Park Vlaanderen zijn:
- Bosland
- Brabantse Wouden
- Hoge Kempen (bestaand)
- Kalmthoutse Heide
- Scheldevallei
- Taxandria
De 7 geselecteerde kandidaten voor de titel Landschapspark zijn:
- Boerenlandschap Pajottenland
- Grenzeloos Bocagelandschap
- Hart van Haspengouw
- Kempen~Broek
- RivierPark Maasvallei
- Vlaamse Ardennen
- Zwinstreek.
Verenigingen / gemeenten / instellingen die zich scharen achter het project en een Plan opstellen (31/3/2023)
De landschapscoalitie die de kandidatuur voor Boerenlandschap Pajottenland draagt, bestaat uit verschillende regionale en lokale belanghebbenden die representatief zijn voor het gebied, met name de lokale besturen van 7 Pajotse gemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Lennik, Sint-Pieters-Leeuw,
Dilbeek en Roosdaal, het bestuur van Provincie Vlaams-Brabant, het Regionaal Landschap, Pajottenland & Zennevallei vzw, het samenwerkingsverband voor plattelandsontwikkeling Leader Pajottenland+, het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cultuurregio ZENDER, Toerisme Vlaams-Brabant vzw en de beroepsorganisatie voor landbouwers en tuinbouwers Boerenbond vzw.
Op 31 maart 2023 wordt het decreet unaniem goedgekeurd.
Op 31 mei 2023 moet de uiteindelijke beslissing worden binnengestuurd
Wat zijn de ambities en hoofddoelstellingen :
Het masterplan is opgebouwd aan de hand van vier strategische thema’s. De drie hoofdthema’s, productief landschap, natuurlijk landschap en levendig landschap, zetten in op het multifunctioneel gebruik van de ruimte en bouwen verder op de aanwezige dynamieken. Hierbij streven we steeds naar een win-win voor alle doelgroepen. Het landschapspark gaat de dialoog aan met de verstedelijkte randen als afzetmarkt van voedsel, als natuurlijke buffer en met de genieters van de cultuur, de open ruimte en de dorpen.
Aan de basis van dit alles ligt een integrale aanpak. Verschillende doelstellingen zijn immers niet te parkeren onder één thema. Zo kunnen bijvoorbeeld de kleine landschapselementen als biomassa of koolstofbron ingezet worden in de landbouwgronden, vormen ze een waardevol natuurnetwerk voor streekeigen fauna en flora en gidsen ze de wandelaar en fietser doorheen het glooiend landschap. Dit vraagt om een sterke samenwerking. Het landschapspark streeft naar een sterke landschapscoalitie.
Zoals altijd bij dergelijke plannen is het niet altijd duidelijk wat het doel is en welke middelen worden aangewend. Feit is dat er via subsidies van de overheid wordt geïnvesteerd in de streek wat op zich wel niet slecht is als we natuurlijk afwegen wat er tegen over staat. Aangezien Lennik als een van de dragende lokale besturen is en er de laatste tijd nogal wat tegenstrijdige berichten komen wens ik het volgend te vragen
Vragen
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
1. Waarom werd dit eigenlijk niet besproken op de gemeenteraad? Gelet op de korte termijn om een beslissing te nemen had dit toch vorige gemeenteraad dienen te worden besproken ? Ik stel vast dat dit ook niet op de huidige gemeenteraad geagendeerd staat.
Nationale parken zitten in hetzelfde decreet vervat. In Vlaanderen heeft men een tussencategorie bedacht en dat heet landschapspark. De partners daarbij waren Provincie Vlaams-Brabant, Regionaal landschap en leader. Dit zou een heel mooi samenwerkingsverband kunnen zijn. Dit dossier staat niet geagendeerd op de gemeenteraad omdat wij geïnformeerd hadden bij de Provincie waar het nog niet duidelijk was of dit project zou geagendeerd worden. Daarom hebben wij dit ook niet gedaan op de vorige raad. Vorige week dinsdag is er nog een provincieraadscommissie geweest waarin aan deputatie heel wat vragen werden gesteld met betrekking tot het landschapsparkendossier, en gevraagd werd om de beslissing om de kandidatuur niet in te dienen, ook toe te lichten op de provincieraad. Deputatie zal daarom het dossier opnieuw bespreken en hierover communiceren naar de besturen.
De volgende infosessies werden in Lennik georganiseerd
16/10/2022 een infomarkt
15/2/2023 een intersectoraal moment
13/3/2023: infosessie voor de landbouwers
21/3/2023: infosessie voor alle adviesschrijfgroepen
Decreet werd definitief goedgekeurd door de Vlaamse regering, maar dient nog door het parlement te worden bekrachtigd.
Uitvoeringsbesluiten (BVR) zijn enkel in eerste lezing principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering. Juridisch staat dit verhaal nog niet helemaal op poten en daarom hebben wij beslist om dit voorlopig nog niet te agenderen op de gemeenteraad.
2. Hoe hoog zijn de eventuele subsidies die de streek kan krijgen ? Voor één jaar ? Over de looptijd van het volledige project ? Ik heb begrepen dat er voor 4 personen werkgelegenheid zou worden gemaakt ?
Bij erkenning als landschapspark wordt er een projectbureau met operationeel team aangesteld. Dit is een vast kader met 3 VTE en een variabel kader van 1 extra VTE op basis van de doelstellingen en ambities uit master- en operationeel plan.
Werkingsmiddelen:
100 000 euro op jaarbasis
Investeringsmiddelen:
200 000 euro op jaarbasis
3. Wat is de inbreng voor de lokale besturen ?
20 procent wordt ingebracht door de lokale besturen waarvan 10 procent door de Provincie zou gedragen worden.
Deze middelen zijn ter beschikking voor de werking van het landschapspark voor de volledige regio.
4. Hoe staat het college momenteel tegenover het project ? Waarom ? Is dit reeds meegedeeld aan de nodige instanties ?
Het standpunt van het college werd vertaald in de CBS-beslissing van 8 mei 2023
Artikel 1:
Het college van burgemeester en schepenen keurt de samenwerkingsovereenkomst, opgenomen als bijlage, met betrekking tot het landschapspark Pajottenland niet goed.
Het decreet is nog in ontwerpfase en oa. de uitvoeringsbesluiten zijn nodig om enkele onduidelijkheden weg te nemen bij verschillende actoren. Er is nog onduidelijkheid over de juridische implicaties met betrekking tot de landbouw en het vergunningenkader. Na overleg met de deelnemende lokale besturen hebben we ook vastgesteld dat een significant aandeel van deze besturen dit op vandaag onvoldoende dragen.
Het masterplan waar aan gewerkt werd is uitgewerkt met verschillende actoren en wordt gedragen door het lokaal bestuur. We willen ons dan ook engageren om dit verder uit te werken. Er werd rond deze thematiek met een goede dynamiek samengewerkt en we wensen op deze manier verder te werken en te kijken hoe we de acties lokaal kunnen verankeren, onder meer via het strategisch project.
Er zijn op dit moment nog heel wat bezorgdheden bij o.a. de landbouwers. Wij zijn van mening als lokaal bestuur dat het Landschapspark geen bijkomende (bindende) beperkingen op de exploitatie van landbouwbedrijven met zich mag meebrengen.
Vanuit het lokaal bestuur vragen we aan de Vlaamse regering om de oproep tot deelname uit te stellen tot na de goedkeuring van het decreet of de mogelijkheid te bieden om bij een 2e oproep opnieuw te kunnen deelnemen.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies de landbouwers vanuit Lennik ontvangen op 13 april 2023. Verder nemen ze kennis van het niet uitbrengen van advies van de advies schrijfgroepen. In bijlage zijn hun motieven hiervoor terug te vinden.
5. Ik heb begrepen dat sommige gemeenten hebben afgehaakt (o.a. Gooik en Galmaarden) terwijl andere gemeenten (ik dacht Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw) dit hebben goedgekeurd.
Dit werd ook uitgebreid in de pers neergeschreven. Dit dossier werd besproken op het burgemeestersoverleg van 5 mei 2023 en er werd een gezamenlijk standpunt ingenomen dat vertaald werd in het CBS-besluit van 8 mei 2023.
6. Ik veronderstel dat hiermee (gelet op het aantal hectaren die nodig zijn) , dit project voor de streek op de helling kan komen te staan? Of hoe zit dit nu? Ik veronderstel dat het standpunt van Lennik dan ook van groot belang is voor dit project?
Er is vanuit Lennik gevraagd om uitstel te krijgen voor de oproep tot deelname tot de goedkeuring van het decreet omdat we dan juridisch duidelijkheid hebben. De vraag is echter of de minister bereid is om dit te doen. Ik had begrepen dat ze toch de wens had om met deze oproep door te gaan.
7. De weigering van onder meer Gooik, Herne en Galmaarden ligt bij het feit dat de landbouwers (die eigenlijk niet weten wat er op hen afkomt) hun bedenkingen hebben gemaakt. Hoe staan de Lennikse landbouwers tegenover dit project ?
Er is een advies van de landbouwers.
8. De termijn om te beslissen is heel kort mij dunkt . Op twee maanden moet alles beslist worden. Is er kans dat die termijn wordt verlengd ? Zo ja , tot wanneer ?
De vraag is gesteld.
9. Indien er nog een mogelijkheid is om te verlengen lijkt het dan niet van belang om alle Lennikse belanghebbende actoren (niet alleen landbouw, maar ook middenstand, culturele verenigingen, enz…bij mekaar te zetten en hun te informeren en te consulteren (maar ik vrees dat het hiervoor, indien geen verlenging, te laat zal zijn).
Er is al heel wat participatie geweest maar kunnen we verder meenemen in de verdere uitwerking van het project.
Ter hoogte van de woning gelegen in de K. Keymolenstraat 73 werden door de gemeentelijke dienst paaltjes geplaatst op openbaar domein, en dit op ongeveer 40cm van de straatboord.
Wanneer fietsers vanaf het rusthuis naar beneden toe rijden, zien ze de voertuigen die vanuit de Busingenstraat plots uit de bocht komen praktisch niet en zullen zij, bij het opzijgaan zeker die paaltjes raken en vallen.
Dit is een heel gevaarlijke situatie.
Tijdens mijn varia vraag op de vorige gemeenteraad wisten beide schepenen niet waarover het ging.
Daarom de volgende vragen aan de Burgemeester :
- In wiens opdracht en om welke reden zijn die paaltjes daar geplaatst?
- Wat is de meerwaarde aan verkeersveiligheid van deze paaltjes?
- Waarom werden deze paaltjes enkel geplaatst ter hoogte van woning 73 en niet verder bij de linker aanpalende buur?
- Wat indien elke inwoner vindt dat er voor zijn deur zich een onveilige situatie voordoet?
- Is het dan de bedoeling om elke inwoner te voorzien van paaltjes voor zijn eigendom?
Misschien best om eens na te gaan waar in Lennik zulke paaltjes of andere obstakels welke zich op het openbaar domein bevinden, al dan niet wettig, geplaatst zijn.
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Zowel ikzelf, mijn collega’s, als de diensten proberen steeds om het algemeen belang voorop te stellen. In dit geval is er een melding gekomen van de burger die klachten had over verkeershinder, zwaar verkeer, trillingen, onveiligheid.
Ze had verschillende klachten maar één daarvan ging dus over de verkeersonveiligheid.
Wij geven, zoals steeds, als er meldingen binnen komen van burgers dit door aan de diensten om te kijken welke oplossing er wel of niet mogelijk is.
In dit geval is er heel wat tijd over gegaan tussen de melding en de oplossing.
De dienst doet een plaatsbezoek zoals ze hier ook gedaan hebben en komen in overleg met de bewoner tot een oplossing.
Blijkbaar zou 1 paaltje beter geweest zijn, het zijn er drie geworden. Blijkt dat dit minder veilig is, zal dit door de dienst geëvalueerd worden.
Zowel de dienst als ikzelf hebben getracht om goed te doen en in het kader van het algemeen belang. De paaltjes zijn geplaatst op openbaar domein en niet op privé domein.
Het onderliggende probleem is het veelvuldig verkeer en zwaar verkeer dat hier passeert.
We gaan de dienst mobiliteit vragen om dit verder te onderzoeken en te kijken naar de meest bevredigende en veilige oplossing.
Motivatie
Ter hoogte van het kruispunt Schapenstraat/Korte Tramweg/Doelestraat is er op de Korte Tramweg en op de Doelestraat een veilige oversteekplaatsplaats (zebrapad) voorzien. Voor het oversteken van de Schapenstraat is er thv van dit kruispunt op de Schapenstraat geen zebrapad aanwezig.
Weliswaar ligt het gehele kruispunt in een zone 30, waardoor het zeer onlogisch lijkt dat zowel op de Korte Tramweg als op de Doelestraat wel een zebrapad is aangebracht en op andere straat (Schapenstraat) dit niet het geval is. Nochtans zijn het allemaal gemeentewegen.
Een zebrapad op de Schapenstraat zou best aangebracht worden in het verlengde van het voetpad/fietspad dat ligt langsheen de Doelestraat (drukke oversteekplaats)
Vragen
Zou het niet wenselijk zijn op de Schapenstraat thv het Kruispunt met de Doelestraat/Korte Tramweg in het verlengde van
het voetpad/fietspad dat ligt langsheen de Doelestraat een zebrapad aan te brengen?
Zo ja, zal de gemeente hiervoor op korte termijn de nodige schikkingen treffen?
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
De Schapenstraat werd nog niet lang geleden heringericht. De huidige inrichting werd uitgevoerd zoals beslist bij het ontwerp van de herinrichting van de Schapenstraat (incl. kruispunt met Doelestraat en Korte Tramweg). Er werd een volledige mobiliteitsstudie uitgevoerd (incl. tellingen) in het kader van de nieuwe aanleg. Tijdens deze studiefase waren verschillende actoren (provincie, studiebureau, politie, gemeente, AWV) betrokken.
Het volledige kruispunt werd reeds voorzien van een okerkleurige markering dewelke attentie verhogend werkt. De zebrapaden evenwijdig aan de Schapenstraat zijn er omdat deze niet in de okerkleurige zone liggen.
Men werkt nu ook met stromen om de kinderen buiten te laten tijdens de schooluren. We werken ook met gemachtigde opzichters om de kinderen te begeleiden. Dit werkt momenteel goed en we gaan hier voorlopig niets aan wijzigen.
De voorzitter sluit de zitting op 24/05/2023 om 21:43.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter