De voorzitter opent de zitting op 25/01/2023 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 21 december 2022 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/Ro5flMJIgMI
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 21 december 2022 worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van de wijziging van het leadergebied komt Robrecht Geeroms hierover een toelichting geven. Verder geeft hij ook een eerste terugkoppeling over de resultaten van de plusavonden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
Robrecht Geeroms, coördinator Pajottenland+, komt toelichting geven aan de raad.
De raad heeft kennis genomen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, ingediend op 7 december 2022 door Jan Foqué namens Jan Foqué, Landmeters en Schattingsbureel BVBA gevestigd te Bezelaerstraat 128 te 2830 Willebroek voor een grond gelegen Saffelbergstraat 51, kadastraal bekend (afd. 1) sectie E 617 D en 620 E;
Bevoegdheidsgrond:
Het college van burgemeester en schepenen is voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd volgens:
Regelgeving:
Het verkavelingsontwerp voorziet in de verbreding van een bestaande gemeenteweg d.m.v. een gratis grondafstand, zoals aangeduid in geel (voor een oppervlakte van ongeveer +/-69 ca) langsheen de Saffelbergstraat 51 op het plan.
De ontworpen verkaveling volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij K.B. van 7 maart 1977, gelegen is in een woongebied.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 21 december 2022 tot en met 19 januari 2023 in kader van deze omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden conform het decreet;
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de verbreding van de bestaande gemeenteweg d.m.v. een gratis grondafstand aangeduid in het geel op het verkavelingsontwerp, ingediend op 7 december 2022 door Jan Foqué namens Jan Foqué, Landmeters voor een grond gelegen Saffelbergstraat 51, kadastraal bekend (afd. 1) sectie E 617 D en 620 E goed.
Artikel 2
De kavel(s) dienen beperkt te worden tot op 5m uit de as van de voorliggende weg. Deze strook is bestemd om ingelijfd te worden in het openbaar domein der wegenis voor de symbolische waarde van 1 euro. De kosten voor het maken van een opmetingsplan, door een beëdigde landmeter en het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de verkavelaar. De notaris die de akte neerlegging van de verkavelingsvergunning verlijdt, moet binnen de drie maanden na de akte een attest bezorgen aan de gemeente dat de akte waarin de “gratis grondafstand” is opgenomen, overschreven werd. Op deze manier is deze “gratis grondafstand” tegenstelbaar aan derden.
Afschrift of attest van de bevoegde ambtenaar of notaris van de akte moet, vóór het indienen van een omgevingsvergunningaanvraag op een lot in de verkaveling, aan de dienst Omgeving van de gemeente overgemaakt worden, anders kan niet nagegaan worden of aan artikel 2 van deze bijlage, wat betreft de grondafstand, voldaan is.
Volgens het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 moet het ontwerp voldoen aan de artikel 102-104 verval van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Artikel 3
De houder van de vergunning staat – op eigen kosten – in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in de verkaveling. Ongeacht de verplichting tot aanpassing van bestaande nutsvoorzieningen, moeten de volgende nutsvoorzieningen minimaal aangelegd worden: Elektriciteit, gas, water, telecommunicatie, openbare verlichting (indien van toepassing). De netten zullen aangelegd worden volgens de statuten en de desbetreffende reglementen van kracht in de intercommunales.
De verkavelaar zal vóór de verkoop en/of bebouwing van een perceel de bewijsstukken aan de gemeente overmaken, waaruit blijkt dat deze kosten met de intercommunales vereffend werden. Alle bijkomende kosten (onvoorziene werken, herziening van prijzen, aansluitingen, enz....) blijven ten laste van de eigenaar van het perceel.
Artikel 4
De gemeenteraadsbeslissing, d.d. 28 mei 1990, inzake het Vlaamse Huisvestingsbeleid, waarvan een afschrift als bijlage, dient eveneens nageleefd te worden.
Artikel 5
Er zal geen enkele omgevingsvergunning afgeleverd worden indien het bewijs van de gestelde voorwaarden in de aangeduide artikels 1 tot en met 4, niet voorafgaand wordt geleverd.
Artikel 6
Het college kan volgens de omstandigheden afwijkingen op bovenvermelde artikelen toestaan.
Artikel 7
Indien er elektriciteitspalen, elektriciteitskasten, verlichtingspalen, … , vóór de verkaveling, dienen verwijderd of verplaatst te worden, moeten de onkosten door de verkavelaar worden gedragen of betaald.
Artikel 8
Dit besluit wordt bij de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.
Sedert meerdere jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders Fluvius Antwerpen, Fluvius Limburg, Gaselwest, Imewo, Fluvius West, Intergem, Iveka, Iverlek, PBE of Sibelgas een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen.
Het huidige retributiereglement dat eind 2019 door de gemeenteraad werd goedgekeurd/verlengd, vervalt in principe per 31 december 2022.
Fluvius bezorgde de gemeente op 14 oktober 2022 per brief een typereglement voor retributie dat dit jaar nog dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad zodat het van toepassing kan worden voor de periode 2023-2024-2025.
Tegen uiterlijk eind december 2022 dient Fluvius in het bezit te zijn van een ondertekend uittreksel van de gemeenteraadsbeslissing omdat de reguleringsinstantie (de VREG) over de reglementen dient te beschikken in het kader van haar onderzoek naar de tariefvoorstellen van de distributienetbeheerder.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. De werken van de nutsmaatschappijen langs de gemeentelijke wegen hebben een impact op het openbaar domein.
De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken werd opgemaakt door een delegatie van nutsbedrijven en gemeenten en goedgekeurd door onze gemeente.
Regelmatig moeten er op vlak van het onderhoud en de herstellingen dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en zijn er daarnaast een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder is de code geactualiseerd om meer oog te hebben voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP,... .
Volgens voorliggend retributiereglement voor 2023-2024-2025 wordt de financiële impact voor de gemeente Lennik geraamd op een jaarlijkse inkomst van:
Electriciteit | 17.044,93 € |
Gas | 3.722,16 € |
Totaal | 20.767,09 € |
Artikel 1:
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening binnen Fluvius een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 februari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2:
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3:
Parameters voor jaren 2023 - 2024 - 2025:
Hierbij worden de parameters weergegeven die van toepassing zijn voor de berekening van de retributievergoeding voor de komende drie jaar.
RETRIBUTIE OP BASIS VAN SLEUFLENGTES
Aandeel sleuflengte n.a.v. van wegenwerken en op vraag van gemeente 33%
Bedrag basisretributie per m² Aardewegen 0,36 €
Voetpaden 0,60 €
Rijwegen 0,78 €
Toeslag bij niet-coördinatie 25%
Aandeel sleuven niet in coördinatie 20%
Toeslag bij overschrijding tijd 50%
Toeslag bij overschrijding ingenomen oppervlakte en tijd 50%
Aandeel werken met overschrijding tijd 25%
Aandeel werken met overschrijding oppervlakte en tijd 25%
INDEX
Op de basisbedragen werd een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus van:
- 1,26% voor 2020 t.o.v. 2019
- 0,82% voor 2021 t.o.v. 2020
- 2,73% voor 2022 t.o.v. 2021.
Artikel 4:
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 5:
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 6:
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Om de verkeersveiligheid te verhogen wenst de gemeente Lennik het aantal trajectcontroles uit te breiden. De gemeente wenst een concessieovereenkomst af te sluiten met TM TaaS (Trajectcontrole as a Service) voor het controleren van snelheidsovertredingen via automatische vaststellingen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Snelheidsovertredingen in het verkeer vormen een groot veiligheidsprobleem. De lokale politie is niet altijd bij machte om op een structurele manier snelheidscontroles te organiseren en ook het parket is niet bij machte om de grote instroom aan overtredingen te verwerken.
Ingevolge het verzameldecreet mobiliteit van 7 oktober 2020 met aanpassing van de wegverkeerswet van 16 maart 1968 waarbij artikel 29quater werd ingevoerd, kunnen lokale besturen sedert 1 februari 2021 gemeentelijke administratieve sancties (GAS), meer bepaald GAS-boetes invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen.
De inbreuken dienen aan vijf cumulatieve voorwaarden te voldoen opdat ze afgehandeld kunnen worden via GAS 5:
De gemeente Lennik kiest er voor om deze beperkte snelheidsovertredingen in de toekomst af te handelen via GAS 5 omdat dit bijkomende mogelijkheden geeft in de aanpak van de verkeersveiligheid op haar grondgebied. Naast een ruim gamma van andere middelen zoals verkeersdrempels, verkeersremmers, asverschuivingen, signalisatie en sensibilisering zijn trajectcontroles een bijkomende mogelijkheid om de verkeersveiligheid op adequate wijze te verhogen en te handhaven. Bovendien is de aanleg van verkeersdrempels of andere ingrepen in het weggedeelte niet altijd mogelijk, omwille van technische redenen of omwille van verzet van de buurtbewoners, waardoor trajectcontrole een volwaardig alternatief vormt. Het GAS 5 reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21 december 2022.
De gemeente Lennik wenst een concessieovereenkomst af te sluiten met TM TaaS, die haar toelaat de verkeersveiligheid aanzienlijk te verhogen zonder dat hier een hoge investeringskost tegenover staat. Het model van de concessieovereenkomst werd toegevoegd aan dit besluit.
De firma TM TaaS (Trajectcontrole as a Service), consortium bestaande uit de firma's Trafiroad (hardware), Macq Mobility (software) en Intouch (software), heeft een gehomologeerd systeem met geïntegreerde GAS-verwerkingssoftware van A tot Z ontwikkeld om deze snelheidsovertredingen te controleren via automatische vaststellingen.
TM TaaS draagt het exploitatierisico en is verantwoordelijk voor de realisatie, exploitatie, onderhoud en financiering van het systeem van trajectcontroles en in ruil hiervoor heeft zij recht op een concessievergoeding van 24 euro exclusief btw per verwerking van een vaststelling, en is maandelijks betaalbaar na het overmaken van een factuur.
Het lokaal bestuur staat in voor het aanleveren van een energiecontract voor de camera's, de lokale politiezone staat in voor het tijdig verwerken van kandidaat-overtredingen door een daartoe bevoegde vaststeller die wettelijk een operationeel lid van de politie dient te zijn, en de verdere procedure dient te worden afgehandeld door een sanctionerend ambtenaar aangesteld door het lokaal bestuur.
De autonomie van de gemeente als wegbeheerder blijft op elk moment gevrijwaard.
Door het feit dat TM TaaS het exploitatierisico draagt is de wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing.
De voorgestelde overeenkomst betreft een concessie van diensten, overeenkomstig artikel 2, 7° van de concessiewet van 17 juni 2016. De geraamde waarde van deze overeenkomst is per traject zeer moeilijk te voorspellen omwille van de moeilijke inschatbaarheid van het aantal overtredingen per traject en de moeilijk te voorspellen aard van de overtredingen (de snelheid). Bovendien is de geraamde waarde afhankelijk van het aantal trajecten dat door het college zal worden geselecteerd.
Rekening houdend dat slechts een beperkt aantal straten in aanmerking komen (alleen zone 30 en 50, verbindingswegen, niet op gewestwegen) is de waarde van deze concessie in elk geval substantieel lager dan het drempelbedrag van 5.382.000,00 euro, zoals vastgelegd in artikel, §1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016, zodat de concessiewet niet van toepassing is, waaronder de strikte transparantie- en bekendmakingsverplichting, maar desalniettemin onderworpen blijft aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
De concessiewetgeving, hoewel strikt gezien niet van toepassing, voorziet in artikel 43 in verschillende wettelijke uitzonderingsgronden op de bekendmakingsverplichting, waaronder in geval van een technisch monopolie waarover TM TaaS in deze sector beschikt.
Uit de omstandigheden blijkt dat TM TaaS een technisch monopolie heeft in deze sector. Er is slechts één onderneming die beschikt over de expertise, middelen, instrumenten en technische bekwaamheid om een alomvattend en afdoend antwoord te bieden op de door het gemeentebestuur gevraagde dienstverlening. Een loutere bekendmaking zal niet tot meer concurrentie of betere plaatsingsresultaten leiden.
Bovendien kan de door TM TaaS beschikbaar gestelde infrastructuur dienstig zijn als uitbreiding van het bestaande ANPR-netwerk.
Op basis van artikel 41, alinea 1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad de selectie van de trajecten, binnen het kader van de goed te keuren concessieovereenkomst, meer bepaald zolang de waarde van de concessieovereenkomst lager blijft dan het grensbedrag zoals opgenomen in artikel 3 §1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016, aan het college van burgemeester en schepenen delegeren, waarbij het besluit overeenkomstig de artikelen 286 en 288 van het decreet lokaal bestuur zal gepubliceerd en bekend gemaakt worden.
Deze delegatie aan het college van burgemeester en schepenen maakt het mogelijk om op basis van de verschillende parameters op vlak van verkeersveiligheid trajecten te selecteren op een flexibele en adequate werkwijze.
De gemeentebestuur streeft er naar om in samenspraak met TM TaaS verschillende trajecten in de loop van 2023 te activeren, na positieve evaluatie kunnen er gefaseerd bijkomende trajecten worden toegevoegd. Ook in de 5 opvolgende jaren kunnen bijkomende trajecten worden toegevoegd.
De trajecten voor trajectcontrole moeten voldoen aan volgende kenmerken:
Het starten met de trajectcontroles binnen de politiezone Pajottenland werd reeds doorgesproken met de lokale politie (ook andere Pajotse gemeenten hebben het voornemen om te starten met trajectcontrole).
De vaste vergoeding van TaaS bedraagt 24 euro exclusief btw per verwerking van een vaststelling en is maandelijks betaalbaar door de gemeente aan TaaS na het overmaken van een factuur.
budgetsleutel inkomsten: A-4.3.4/0480-00/73900000
budgetsleutel uitgaven: A-4.3.4/0480-00/61319999
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | 100.000,00 | 200.000,00 | 200.000,00 | |||
Exploitatie - uitgaven | 100.000,00 | 200.000,00 | 200.000,00 | ||||
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat over tot goedkeuring van de concessieovereenkomst met TM TaaS (Macq - Trafiroad), met administratieve zetel te 1140 Brussel, Luchtschipstraat 2 en met ondernemingsnummer BE762.621.324, in de vorm van een concessieovereenkomst van diensten met oog op het implementeren van automatische trajectcontroles op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 2:
De gemeenteraad delegeert in uitvoering van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de bevoegdheid tot het selecteren van de trajecten binnen het grondgebied van de gemeente Lennik aan het college van burgemeester en schepenen.
De selectie van de trajecten kan enkel gebeuren door het college van burgemeester en schepenen zolang de waarde van de concessie lager blijft dan het grensbedrag zoals opgenomen in artikel 3 §1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016.
Om het lgbtqi+beleid te visualiseren en te versterken, kunnen lokale besturen een aanvraag doen bij AWV voor de aanleg en het onderhoud van maximaal één regenboogzebrapad op een gewestweg per stad of gemeente. Ook gemeente Lennik wil de inclusiviteit letterlijk in de verf zetten door een regenboogzebrapad aan te leggen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op vraag van het college van burgemeester en schepenen werd geïnformeerd bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om twee regenboogzebrapaden aan te leggen op grondgebied Lennik:
De heer Raf Van den Broeck, Regiomanager AWV Vlaams-Brabant, liet weten dat AWV in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad op een gewestweg zal aanleggen en onderhouden. Het is het lokale bestuur dat nagaat of de verkeersveiligheid op deze locatie niet in het gedrang komt. Een tweede regenboogzebrapad op een gewestweg is niet toegelaten, ook niet wanneer de gemeente de kosten voor aanleg en onderhoud op zich neemt.
De gemeente kiest er voor om het regenboogzebrapad aan te leggen ter hoogte van het bestaande zebrapad in de Kroonstraat ter hoogte van Zonnestraal.
Het zebrapad wordt aangebracht conform artikel 76.3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. De inkleuring gebeurt op een uniforme manier met telkens een afwisseling van witte en kleurbanden.
De volgende RAL-kleuren worden gebruikt:
De witte banden zijn retroreflecterend, de gekleurde banden niet. Vanuit duurzaamheid wordt voor de gekleurde banden, net als voor de witte banden, gebruik gemaakt van thermo- of koudplast.
De uitvoering en het onderhoud van het regenboogzebrapad zijn ten laste van het Agenschap Wegen en Verkeer.
Artikel 1:
Op de Kroonstraat ter hoogte van huisnummer 44 wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangelegd conform artikel 76.3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 2:
Het zebrapad ter hoogte van Kroonstraat 44 wordt uitgerust met als achtergrond een regenboogvlag.
De volgende RAL-kleuren worden gebruikt:
Artikel 3:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2 te 1000 Brussel.
Artikel 4:
Dit gemeenteraadsbesluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer die instaat voor het uitvoeren van de werken.
Door de optimalisering van de groendienst van gemeente Lennik is er momenteel minder nood aan ondersteuning van externe bedrijven. Daarom zal het aantal VTE's via Pro Natura verminderd worden van 3 naar 2.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Regelgeving
De provincie Vlaams-Brabant voorziet in een opvolging voor deze samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2020-2025, het actieprogramma wordt jaarlijks vooraf afgesproken op basis van een gegarandeerd urenpakket.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft als doel om door middel van sociale tewerkstelling gemeentelijke natuurprojecten uit te voeren, deze projecten spitsen zich vooral toe op het realiseren van een klimaatbestendig en biodivers landschap via versterking van robuuste groen-blauwe netwerken in de open ruimte en een groen-blauwe dooradering tot in de bebouwde ruimte.
Door de optimalisering van de groendienst van gemeente Lennik is er momenteel minder nood aan ondersteuning van externe bedrijven.
Het regulier onderhoud van trage wegen zit niet bij Pro Natura omdat de gemeente Lennik hier werkt aan een kader voor trage wegen ifv de biodiversiteit en klimaatdoelstellingen. De uitgevoerde taken van Pro Natura voor 2022 waren eind september nog maar voor 55% uitgevoerd.
De gemeente Lennik wil naar aanleiding van bovenstaande argumenten het aantal VTE’s verminderen van 3 naar 2 voor een totaal aantal van 2900 uren per jaar. Waarbij de kosten voor één VTE als volgt worden geraamd:
Indien blijkt dat er de jaren nadien opnieuw meer ondersteuning nodig is, kan het aantal VTE’s opnieuw worden uitgebreid.
Op 24 oktober werd Pro Natura al in kennis gebracht over de vermindering van VTE's die de gemeente wil doorvoeren.
De financiering zal plaatsvinden via de budgetcode 2023/GBB-MIL/0329-00/64920000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Toegestane werkingssubsidies aan bedrijven - INL ploegen, vermindering van milieuverontreinigingen;
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om verder deel te nemen aan het project ‘Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen 2020-2025’ met 2 VTE’s in plaats van 3 VTE’s vanaf 1 januari 2023. Hiermee bekrachtigt de raad de principiële beslissing genomen door het college van burgemeester en schepenen op 12 december 2022.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het provinciebestuur Vlaams-Brabant.
Artikel 3:
De financiering zal plaatsvinden via het budgetcode 2023/GBB-MIL/0329-00/64920000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Toegestane werkingssubsidies aan bedrijven - INL ploegen, vermindering van milieuverontreinigingen.
Het college van burgemeester en schepenen stelde de vraag aan de kerkfabriek om een overeenkomst te kunnen treffen betreffende het gebruik van het perceel Klein Weiveld in functie van het kunnen inrichten van een rustplekje. De kerkraad wenst dit perceel te verkopen aan de gemeente op voorwaarde dat de kosten de opbrengst van de verkoop niet overschrijden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
regelgeving:
Het lokaal bestuur Lennik heeft op 9 december 2021 de vraag gesteld aan het kerkbestuur Sint-Kwintens-Lennik om de percelen A 276 A gelegen aan Eyseringencauter (tussen Kamstraat en Assesteenweg) en F/0070 gelegen aan de verharde weg tussen Driekruisenstraat en oude Brusselstraat (naast restaurant Tomberg) ter beschikking gesteld te krijgen.
Het stuk grond F/0070 gelegen aan de verharde weg tussen Driekruisenstraat en Oude Brusselstraat, namelijk klein Weiveld, wil de gemeente inrichten als rustplekje gezien dit gelegen is op een route waar veel fietsers en wandelaars passeren.
De kerkraad besliste op 15 december 2021 dat zij dit perceel liever wensen te verkopen in plaats van ter beschikking te stellen en dit op voorwaarde dat de kosten de opbrengst van de verkoop niet overschrijden.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeterskantoor Lennik met Edmond Sluys als deskundige, en het stuk grond geschat wordt op € 8.400 euro.
De uitgaven betreffende de aankoop van dit onroerende goed is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2023/A-1.1.4/0529-00/22000000/GEMEENTE/CBS/IP-1.1.
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
Exploitatie - uitgaven | |||||||
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | ||||||
Investeringen - uitgaven | 10476,36 |
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van het stuk grond grond gelegen Klein Weiveld kadastraal gekend sectie F, nummer 0070P0000 aan de prijs van € 8.400.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de aankoopakte in bijlage goed.
Artikel 3:
De in artikel 1 vermelde prijs wordt in geval van aankoop betaald tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris.
Alle kosten voortvloeiend uit de mogelijke aankoop vallen ten laste van de gemeente, waaronder de honoraria, registratierechten, overschrijvingskosten, vaste aktekosten e.d.
Artikel 4:
De eventuele aankoop van het in artikel 1 vermelde onroerend goed gebeurt voor openbaar nut.
Artikel 5:
De algemeen directeur Anaïs Nies en de burgemeester Irina De Knop zullen de notariële aankoopakte ondertekenen.
Eind vorig jaar werd hier op de raad uit de doeken gedaan om eventueel scheep te gaan met TAAS. Een privé-onderneming die zou helpen om GAS-boetes op te stellen voor overdreven snelheid op het wegennet in de gemeente.
Ik heb dit met volle aandacht gevolgd en vroeg toen reeds hoe het zat met de verplichting of eventuele verplichting om een openbare aanbesteding uit te schrijven. De meesten onder u zullen weten dat ik, aangezien dit dwingend en Europees recht is, beschouw als een noodzaak, een absolute “must” om die regels te volgen.
De verantwoordelijke van TAAS stelde dat
1. Dit een uitzondering was op de Europese wetgeving en
2. Dat zij de enige firma waren die deze dienst ter beschikking stelde (op de raad bleek dater nog andere firma’s waren evenwel op een andere manier)
Aangezien het waarschijnlijk een “slechte” gewoonte is van mij om aan vele dingen te twijfelen ging ik dus mijn licht opsteken bij het VVSG. Het eerste aanspreekpunt van een gemeenteraadslid.
Uit het antwoord van deze dienst onthou ik het volgende :
“Het klopt dat er een uitzondering is op de Europese wetgeving. Als het totale bedrag van de concessieovereenkomst onder het bedrag van 5.350.000,00 euro valt, dan is een openbare aanbesteding niet nodig. Dit bedrag is van toepassing op alles wat onder de concessie valt gedurende de volledige periode van de concessie (6 jaar). Dit heeft dus zowel betrekking op alle camera's die geplaatst zullen worden als alle inkomsten gedurende 6 jaar. Om zeker te zijn dat jullie onder dit bedrag blijven is het aangewezen om een duidelijke raming te maken van dit bedrag. Zelfs indien de concessie onder dit bedrag blijft, geven wij als VVSG steeds het advies om wel openbaar te gaan met deze opdracht” en
“Ook in het geval van TAAS wanneer er maar 1 firma is die deze dienstverlening doet. Dit hoeft niet noodzakelijk een grote aanbesteding te zijn. Er kan bijvoorbeeld ook een beperkte oproep geplaatst worden op de website van de gemeente. Indien jullie niet openbaar gaan, is het toch bijzonder belangrijk om voldoende te gaan motiveren waarom jullie dit niet doen..”
Nu weet ik niet hoever het college zit met de toekenning of eventuele toekenning van dit contract maar het lijkt mij toch waardevol om dit advies niet in de wind te slaan.
Om deze reden en ook om reden van het voorzichtigheidsprincipe stel ik voor om
1. Een oproep of eventuele beperkte oproep te doen voor deze aanbesteding;
2. Een duidelijke raming op te stellen;
3. Indien dit toch niet wordt gevolgd, tenminste zeer goed te motiveren waarom niet.
Ik stel dan ook voor dat we hierover stemmen dat het college van Burgemeester en Schepenen dit voorgaande zullen uitvoeren.
Het punt werd niet goedgekeurd omdat het de meerderheid van de stemmen niet haalde.
Begin januari ontving het centrum van Lennik een schrijven van de gemeente waarbij we in kennis gesteld werden dat in de zone rond de WCD Den Bleek PFAS verontreiniging werd vastgesteld ten gevolge van oefeningen door de brandweer die in de periode tussen 2011 en 2018 gehouden werden op de parking van Den Bleek.
In dit schrijven gedateerd 19 oktober 2022, ontvangen begin januari, worden een aantal maatregelen aangekondigd met een onderscheid van activiteiten in een zone van 100 m en het gebruik van grondwater binnen een straal van 500m.
Zo gelden volgende maatregelen op de site en in een zone van 100m rond de site- te rekenen vanaf de perceelsgrens:
- Eet geen zelf geteelde groenten en zelf geteeld fruit
- Eet geen eieren van eigen kippen
- Eet geen zelf geteeld kleinvee, zoals kippen en konijnen
- Gebruik uw compost niet als meststof voor uw tuin
- Vermijd braakliggende of losse grond verstuift of verwaaid
- Bedek losse grond met grasmatten, bodemdoeken, boomschors of kiezels. Of zaai losse grond in met gras of andere dichte begroeiing. Doe dat ook met zand of
grondhopen
- Maak uw huis binnen schoon met water
- Afhankelijk van het gebruik en de weersomstandigheden. Maak verharde delen buiten, zoals uw oprit en terras, schoon met water.
Binnen de zone van 500 mt gelden volgende maatregelen:
- Gebruik uw putwater niet als drinkwater, ook niet om thee, koffie of ijsblokjes te maken of ermee te koken
- Gebruik uw putwater niet om uw zwembad te vullen en moestuin water te geven
- Putwater kan gebruikt worden voor laagwaardige toepassingen zoals uw auto wassen, toilet doorspoelen, oprit afspuiten en sierplanten water geven maar vanuit
duurzaamheidsoogpunt gebruikt u hiervoor best regenwater ipv grondwater.
Volgende vragen hierover:
Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:
De brief werd later verzonden omdat er een personeelslid langdurig afwezig was en dit niet eerder werd opgepikt.
In mei is er reeds een eerste schrijven gebeurd in een perimeter van 100 meter waarin de no regret maatregelen zijn aangekondigd. Dit gaat over drie percelen die als risicolocatie werden aangeduid namelijk de locatie Den Bleek, Karel Keymolenstraat en brandweerpost Eizeringen.
Onderzoek is gebeurd in de winter van 2021 en in de zomer 2022 hebben we hier de resultaten van gekregen. We hebben dan beslist om conform de modelbrieven de bewonersbrieven te verzenden. Men begint te rekenen vanaf de perceelsgrens en dus niet vanaf de parking. Dit is een redelijk groot perceel en dus een grote perimeter waarin de brieven verzonden zijn.
De richtlijnen van OVAM werden gevolgd. Er is een verkennend onderzoek gebeurd. De volgende stap is een beschrijvend bodemonderzoek en dit ten laste van de gemeente. We hebben getracht een vrijstelling aan te vragen maar komen niet in aanmerking omdat we als eigenaar op de hoogte waren van de activiteiten die door de gebruiker zijn uitgevoerd.
Wat de brandweerkazerne Karel Keymolen betreft werd de site als risicolocatie geschrapt. De brief die buren van de kazerne hiervan nu kregen heeft dus niets te maken met deze risicolocatie maar wel omdat ze vallen binnen de perimeter van 500 meter vanaf perceelsgrens Den Bleek.
Het is een moeilijk gegeven gezien het niet aan ons is om te bepalen hoe deze verontreiniging zich ontwikkelt en wat de toekomstige gevolgen zijn. De suggestie van de infovergadering hadden wij reeds opgepikt en hebben de vraag gesteld aan OVAM. Maar zij hebben geantwoord dat zij hier geen tijd voor hebben. We zoeken nu een andere partner om ons te ondersteunen met een deskundige uitleg.
Voor geboorteboomgaard wordt er een bord geplaatst met de no regret maatregelen namelijk dat er geen fruit mag worden gegeten. Idem voor de hondenlosloopweide komt er een bord met preventieve maatregelen die genomen moeten worden.
De voorzitter sluit de zitting op 25/01/2023 om 21:50.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter